تحلیل وضعیت رقابتی صنعت تولید پوشاک ورزشی ایران با استفاده از مدل رقابتی پورتر
(ندگان)پدیدآور
جمشیدی, امیدحمیدی, مهرزادخبیری, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام تحقیق حاضر تحلیل وضعیت رقابتی صنعت پوشاک ورزشی کشور با استفاده از مدل رقابتی پورتر بوده که برای دستیابی به این هدف پس از کسب اطلاعات از فدراسیونهای ملی در خصوص برندی که برای تهیه لباس ورزشکاران، مربیان و داوران خود از آن استفاده میکنند، تعداد 32 شرکت تولیدی بزرگ استخراج شد. بهمنظور گردآوری اطلاعات با استفاده از روش کل شمار با کلیه اعضای جامعه تحقیق به روش «مصاحبه ساختاریافته»، مصاحبه به عمل آمد. روایی سؤالات پروتکل مصاحبه به وسیلۀّ متخصصان تأیید شد و پایایی آن توسط روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت و مقدار قابلقبول (0.78=α) به دست آمد. تنها یکی از شرکتهای موجود در جامعه حاضر به همکاری نشد و در پایان با انجام 31 مصاحبه دادهها گردآوری گردید. با تجزیهوتحلیل این دادهها بهصورت ترکیبی در دو بخش کیفی و کمی به تحلیل وضعیت رقابتی صنعت مربوطه پرداخته و در پایان نیروهای مدل مورد استفاده در تحقیق (مدل پورتر) وزن دهی و اولویتبندی شد. نیروهای پنجگانه مدل در نظر گرفتهشده، وزن دهی و تأثیر هر کدام از آنها بر نیروی مربوطه مورد بررسی قرار گرفت، همچنین با استفاده از آزمون فریدمن اولویت این نیروها به ترتیب؛ (1) شدت رقابت بین رقبا، (2) تهدید ورود تازهواردان، (3) قدرت چانهزنی مشتریان، (4) قدرت چانهزنی تأمینکنندگان، (5) تهدید محصولات جایگزین، رتبهبندی شد.
کلید واژگان
استراتژی رقابتیرقبای بالقوه
صنعت پوشاک ورزشی حمایت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
دانشجو دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندراندانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران
شاپا
2345-55512538-5879




