ارتباط بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان قم
(ندگان)پدیدآور
علیمردانی, محمدفراهانی, ابوالفضلقاسمی, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این تحقیق تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان قم بود. این تحقیق در شمار تحقیقات توصیفی، از نوع همبستگی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیه کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان قم بودند که تعدادشان 55 نفر بود. به علت محدود بودن جامعه آماری از نمونه گیری کل شمار استفاده گردید. ابزار اندازهگیری تحقیق، پرسشنامۀ فرهنگ سازمانی کمرون و کوئین (1999) و پرسشنامۀ کارآفرینی سازمانی صمدآقایی (1386) بود. روایی پرسشنامهها مورد تأیید تعدادی از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت و پایایی آنها توسط آلفای کرونباخ برای هر دو پرسشنامه 96/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون ساده و رگرسیون چندمتغیره) در سطح معنیداری 05/0 استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار SPSS.16 انجام شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و 4 مؤلفۀ آن (فرهنگ گروهی، فرهنگ ادهوکراسی، فرهنگ بازار و فرهنگ سلسله مراتبی) با کارآفرینی سازمانی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه آزمون رگرسیون ساده نشان داد، فرهنگ سازمانی به میزان 2/68 درصد تغییرات مربوط به کارآفرینی سازمانی را پیشبینی میکند. همچنین نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره همزمان نشان داد، مؤلفههای فرهنگ سازمانی به میزان 9/67 درصد تغییرات مربوط به کارآفرینی سازمانی را پیشبینی میکنند. با توجه به یافتهها، احتمالاً فرهنگ سازمانی مناسب میتواند اداره کل ورزش و جوانان استان قم را به سازمانی کارآفرین تبدیل کند.
کلید واژگان
کارآفرینی سازمانیفرهنگ سازمانی
اداره کل ورزش و جوانان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نوراستاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور
شاپا
2345-55512538-5879




