• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • حکمت سینوی (مشکوة النور)
    • دوره 14, شماره 44
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • حکمت سینوی (مشکوة النور)
    • دوره 14, شماره 44
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل معنایی علیت در فلسفه ارسطو و ابن سینا

    (ندگان)پدیدآور
    سالم, مریمسعیدی مهر, محمداکبریان, رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.067 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ارسطو برای نخستین بار در تاریخ فلسفه، نظریه علل اربعه را مطرح کرد و از آن برای بررسی ساختار رویدادهای طبیعت و توجیه تغییرات عالم بهره گرفت. علل در فلسفه ارسطو هم باعث تحقق شیء در خارج می‌شوند و هم سبب شناخت آن. ابن‌سینا با استفاده از منابع فکری متعدد، از نوافلاطونی گرفته تا اندیشه‌ های دینی در اسلام، علیت را به گونه ‌ای دیگر تفسیر کرد و توانست با آن نظام خلقت را تبیین فلسفی نماید. علیت در نظام فلسفی ابن‌سینا بر مدار وجود است، نه حرکت؛ و علیت، هستی موجودات را تبیین می‌‌کند، نه فقط حرکت آن‌ها ‌را. از این رو با وجود آن‌که علیت و توابع آن هم در فلسفه ارسطو و هم در فلسفه ابن‌ سینا نقش محوری دارد، اما نگرش این دو فیلسوف به این نظریه متفاوت بوده است. به نظر می‌ رسد این تفاوت در تعاملی دوسویه با تطور معنایی علت از فلسفه ارسطو به فلسفه ابن‌ سینا شکل گرفته است. برای روشن شدن علت این تفاوت لازم است تا معنای علیت نزد این دو فیلسوف به خوبی تبیین گردد تا واضح شود که هر یک از این دو فیلسوف برای علیت و علت چه واژه ‌ای را به کار می‌‌بردند و از آن چه معنا و کاربردی انتظار داشتند.
    کلید واژگان
    ابن سینا
    ارسطو
    علیت
    علت ایجادی
    حرکت
    آیتیا
    آیتیون
    وجودشناسی

    شماره نشریه
    44
    تاریخ نشر
    2011-01-21
    1389-11-01
    ناشر
    دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهران
    The Women's College of the University of Imam Sadiq
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری فلسفه مشاء دانشگاه تربیت مدرس
    دکتری فلسفه و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
    دکتری فلسفه و کلام اسلامی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس

    شاپا
    2538-5275
    2538-5267
    URI
    http://ap.journals.isu.ac.ir/article_39477.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/415798

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب