نهادینهسازی برنامه مدیریت دانش سازمانی در شهرداری شهر شیراز
(ندگان)پدیدآور
زندیه, محمدرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در دهههای اخیر، بسیاری از مؤسسات، تغییرات اساسی در زمینههای ساختاری، کارکردی و سبکهای مدیریتی خویش داده اند و اهمیت بیشتری برای درک، انطباقپذیری و مدیریت تغییرات محیط پیرامون قائل شده و در کسب و بهکارگیری دانش و اطلاعاتِ روز بهمنظور بهبود عملیات و ارائه خدمات و محصولات مطلوبتر به اربابرجوعان پیشی گرفتهاند. این مقاله، نهادینهسازی برنامه مدیریت دانش را از منظر کیفی و کمی و از ابعاد تفویض اختیار به کارکنان، مشارکت کارکنان، مدیریت متمرکز، ایجاد گروه های کاری و فناوری اطلاعات در شهرداری شیراز مورد بررسی قرار می دهد. دراین مقاله فرایند نهادینهسازی به دو روش بررسی میشود: ازلحاظ کیفی با تجزیهوتحلیل کاربرد متغیر برنامه از طریق مثالها و ازلحاظ کمی با ترسیم مشارکت در این برنامه در طول زمان. ازمنظر کمی مراحل نهادینهسازی مفهوم مدیریت دانش، از طریق رهبران سازمانی که دانش و نفوذ بیشتری بهمنظور تغییر ادراک و رفتار دارند، انجام میپذیرد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین متغیرهای تفوض اختیار، مشارکت کارکنان، مدیریت متمرکز و ایجاد گروه های کاری با دانش سازمانی همبستگی معنادار مثبتی وجود دارد. بنابراین نهادینه سازی مدیریت دانش می تواند ترکیب سینرژیکی از اطلاعات، فناوری اطلاعات و توانایی خلاقانه نیروی انسانی ایجاد نماید که به نوبه خود موجب کاهش خلاء دانشی، افزایش بهره وری و رضایت مشتریان و ارباب رجوعان را در پی دارد.
کلید واژگان
نهادینهسازیمدیریت دانش سازمانی
شهرداری شیراز
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01




