• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های علوم شناختی و رفتاری
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های علوم شناختی و رفتاری
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه مهارت‌های ارتباطی با صمیمیت زناشویی

    (ندگان)پدیدآور
    جابری, سمیهاعتمادی, عذرااحمدی, سید احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    377.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ساختاری مهارت‌های ارتباطی با صمیمیت زناشویی در زوجین شهر اصفهان بود. پژوهش از نوع همبستگی چندگانه و نمونه شامل 400 زن و شوهر (200 زوج) بود که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از بین زوجین شهر اصفهان در نیمه اول سال 1392 انتخاب شدند. نمره‌های آزمودنی‌ها به صورت جمع نمره زن و شوهر در نظر گرفته شد. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌های صمیمیت زناشویی اولیاء (1385) و مهارت‌های ارتباطی کوئین‌دام (2001) استفاده شد. داده‌ها به وسیله همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌‌به‌گام تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به‌دست آمده از همبستگی نشان داد که بین نمره‌های مهارت‌های ارتباطی با صمیمیت زناشویی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون گام‌به‌گام نشان داد که از بین پنج مهارت ارتباطی، چهار مهارت درک پیام، کنترل عواطف، قاطعیت در کلام و بینش نسبت به فرایند ارتباط توانستند صمیمیت زناشویی را پیش‌بینی کنند. همچنین، مدل معادله ساختاری مهارت‌های ارتباطی با صمیمیت زناشویی نشان داد که مهارت‌‌های ارتباطی 46/0 صمیمیت زناشویی را تبیین کردند. شاخص‌های نیکویی برازش IFI،NFI ، CFI و TLI این مدل بالاتر از 9/0 و قابل قبول است؛ اما مقدار شاخص RFI کمتر از 9/0 و غیرقابل قبول است. شاخص RMSEA نیز دارای مقدار قابل قبول 7/0 است که نشانه برازش مناسب مدل است. در نهایت، مدل ارائه شده، از برازش مناسبی با داده‌های جمع‌آوری شده در این پژوهش برخوردار بود.  
    کلید واژگان
    صمیمیت زناشویی
    مهارت‌های ارتباطی
    مدل معادله ساختاری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-02-20
    1394-12-01
    ناشر
    دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
    دانشیار مشاوره خانواده، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
    استاد مشاوره خانواده، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

    شاپا
    2251-7642
    2345-3524
    URI
    http://cbs.ui.ac.ir/article_20749.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/411854

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب