تاثیر آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر شادکامی مردان متأهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره و فرهنگسراها
(ندگان)پدیدآور
علامه, سیدفریدآقایی, اصغرآتش پور, سید حمیدمشتاقی, مرضیهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحلیل رفتار متقابل بر شادکامی مردان متأهل مراجعهکننده به مراکز مشاوره و فرهنگسراهای شهر اصفهان انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بهصورت طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با دو گروه آزمایش و گروه کنترل بود. نمونه پژوهش از بین 114 متقاضی شرکت در آموزش گروهی بهصورت تصادفی انتخاب و در سه گروه گمارده شدند: دو گروه آزمایشی شامل: گروه اول 15 نفر از مردان که به همراه همسر خود در آموزش گروهی شرکت کرده بودند و گروه دوم 15 نفر از مردان که بدون حضور همسر خود در آموزش گروهی شرکت کرده بودند و گروه کنترل شامل گروه مردانی که در فهرست انتظار قرار گرفتند. از همه افراد سیاهه شادکامی آکسفورد (آرجیل، مارتین و کروسلند، 1989) گرفته شد. گروههای آزمایشی تحت 10 جلسه آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل قرار گرفتند. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و آزمون بونفرونی تجزیه و تحلیل شد و نشان داد که آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل در افزایش شادکامی کلی گروههای آزمایش نسبت به گروه کنترل مؤثر بود (01/0P ). نتیجهگیری: آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بخوبی موجب افزایش رضایت از زندگی، لذت، عزت نفس، آرامش، کنترل و کارآمدی مردان متأهل شرکتکننده در گروههای آزمایشی نسبت به گروه کنترل شد و افزایش شادکامی آنها را دربرداشت.
کلید واژگان
تحلیل رفتار متقابلشادکامی
مردان متأهل
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایراندانشیار روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی مرکز بین الملل کیش، کیش، ایران
شاپا
2251-76422345-3524




