بررسی مقاومت و رفتار تیر پیوند به ستون در مهاربندهای واگرا به روش اجزای محدود
(ندگان)پدیدآور
مظلوم, موسیصالح پور, علی سینا
نوع مدرک
Textمقاله کامل پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در سیستم قابهای مهاربندی شده برون محور (واگرا یا EBF (Eccentric Braced Frame))، شکلپذیری مورد نیاز قاب، و نیز بخش عمدهای از جذب و استهلاک انرژی تحمیل شده به سیستم، توسط تیر پیوند (Link) تأمین میگردد، که مقدار آن بستگی به مشخصات و جزئیات هندسی این تیر دارد. بهترین حالت جهت تأمین سختی و شکلپذیری مطلوب، هنگامی ایجاد میشود که تیر پیوند در برش عمل نماید. در این حالت، نقش ضخامت بال، جان و سخت کنندههای (Stiffener) تیر اهمیت زیادی پیدا میکند. در این مقاله، به بررسی رفتار اتصال تیر پیوند به ستون به روش اجزای محدود در نرمافزار Abaqus پرداخته شده است. پارامتر متغیر در این مطالعه، ضخامت صفحات تشکیل دهنده تیر پیوند میباشد. در نهایت، با مقایسه نتایج تأثیر ضخامت هر یک از اجزای تیر پیوند بر روی رفتار نهایی آن، بررسیهای مقتضی انجام گردید که نشان میدهد با وجودی که افزایش ضخامت جان نقش تعیین کنندهای در قدرت باربری تیر پیوند دارد، اما مقدار آن باید به حداکثر نصف ضخامت بال محدود گردد تا شکلپذیری مورد انتظار از تیر پیوند تأمین گردد. همچنین برای رسیدن به یک عملکرد بهینه در مکانیسم گسیختگی در تیر پیوند، باید از سخت کنندههایی با ضخامت بیشتر از ضخامت جان استفاده کرد.
کلید واژگان
تیر پیوندبادبند EBF
اجزای محدود
بارگذاری چرخهای
شماره نشریه
75تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزDean of Faculty of Civil Engineering
سازمان پدید آورنده
دانشکده عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشکده عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی



