نقش تکلیف شب در شکلگیری استرس دانشآموزان مقطع ابتدایی و والدین آنها در شهر رفسنجان: سال 1397
(ندگان)پدیدآور
آقا محمد حسنی, پروینزین الدینی میمند, زهرامختاری, محمدرضاارفعی, سهیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: تکلیف شب، علاوه بر اثرات مثبت بر یادگیری، به دلیل حجم زیاد، ناتوانی دانشآموز در انجام یا تداخل با فعالیتهای لذتبخش میتواند اثرات منفی بر هیجانات دانشآموزان داشته باشد. از طرفی، هیجانات فرزندان، تأثیر مستقیم بر احساسات، واکنشها و هیجانات والدین دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش تکلیف شب در شکلگیری استرس دانشآموزان مقطع ابتدایی و والدین آنها انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، 263 دانشآموز از دو گروه از مدارس با تکلیف شب و بدون تکلیف شهر رفسنجان در سال 1397، به شیوه تصادفی وارد مطالعه شدند. پس از اخذ رضایت آگاهانه، دانشآموزان، پرسشنامه استاندارد استرس فرزند ناشی از تکلیف شب و والدین آنها، پرسشنامه استرس والد ناشی از تکلیف شب و مقیاس استرس درک شده را تکمیل نمودند. دادهها، با استفاده از آزمونهای نا پارامتری من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میزان استرس دانشآموزان با تکلیف شب به طور معنیداری بیشتر از میزان استرس دانشآموزان بدون تکلیف شب بود (039/0=p). همچنین، میزان استرس والدین گروه با تکلیف شب بیشتر از والدین گروه بدون تکلیف شب بود (001/0>p). اما، والدین گروه بدون تکلیف شب، درک از استرس بیشتری نسبت به گروه دیگر داشتند (001/0>p).
p). اما، والدین گروه بدون تکلیف شب، درک از استرس بیشتری نسبت به گروه دیگر داشتند (001/0>p).
p).
نتیجهگیری: به نظر میرسد تکلیف شب عاملی استرسزا برای دانشآموز و والدین آنهاست. از طرفی، والدین دانشآموزان بدون تکلیف شب نیز از نوعی استرس نهفته رنج میبرند که شاید به دلیل عدم آگاهی از میزان آموختههای فرزند خود باشد هرچند مطالعات بیشتر در این زمینه لازم است.
کلید واژگان
تکلیف شباسترس
دانشآموز
والدین
رفسنجان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانRafsanjan University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. (نویسنده مسئول)
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.




