• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش تکلیف شب در شکل‌گیری استرس دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و والدین آن‌ها در شهر رفسنجان: سال 1397

    (ندگان)پدیدآور
    آقا محمد حسنی, پروینزین الدینی میمند, زهرامختاری, محمدرضاارفعی, سهیل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    881.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: تکلیف شب، علاوه بر اثرات مثبت بر یادگیری، به دلیل حجم زیاد، ناتوانی دانش­آموز در انجام یا تداخل با فعالیت­های لذت‌بخش می­تواند اثرات منفی بر هیجانات دانش­آموزان داشته باشد. از طرفی، هیجانات فرزندان، تأثیر مستقیم بر احساسات، واکنش­ها و هیجانات والدین دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش تکلیف شب در شکل­گیری استرس دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و والدین آن‌ها انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، 263 دانش­آموز از دو گروه از مدارس با تکلیف شب و بدون تکلیف شهر رفسنجان در سال 1397، به شیوه تصادفی وارد مطالعه شدند. پس از اخذ رضایت آگاهانه، دانش­آموزان، پرسشنامه استاندارد استرس فرزند ناشی از تکلیف شب و والدین آن‌ها، پرسشنامه استرس والد ناشی از تکلیف شب و مقیاس استرس درک شده را تکمیل نمودند. داده­ها، با استفاده از آزمون­های نا پارامتری من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میزان استرس دانش­آموزان با تکلیف شب به طور معنی­داری بیشتر از میزان استرس دانش­آموزان بدون تکلیف شب بود (039/0=p). همچنین، میزان استرس والدین گروه با تکلیف شب بیشتر از والدین گروه بدون تکلیف شب بود (001/0>p). اما، والدین گروه بدون تکلیف شب، درک از استرس بیشتری نسبت به گروه دیگر داشتند (001/0>p). p). اما، والدین گروه بدون تکلیف شب، درک از استرس بیشتری نسبت به گروه دیگر داشتند (001/0>p). p). نتیجه‌گیری: به نظر می­رسد تکلیف شب عاملی استرس­زا برای دانش­آموز و والدین آن‌هاست. از طرفی، والدین دانش­آموزان بدون تکلیف شب نیز از نوعی استرس نهفته رنج می­برند که شاید به دلیل عدم آگاهی از میزان آموخته­های فرزند خود باشد هرچند مطالعات بیشتر در این زمینه لازم است.
    کلید واژگان
    تکلیف شب
    استرس
    دانش‌آموز
    والدین
    رفسنجان

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
    Rafsanjan University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه روان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
    استادیار، گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. (نویسنده مسئول)
    دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
    دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.

    شاپا
    2345-6248
    URI
    https://dx.doi.org/10.22123/chj.2020.215778.1422
    http://chj.rums.ac.ir/article_109991.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409971

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب