| dc.contributor.author | بهنام مرادی, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | احدی, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | صیرفی, محمدرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:49:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:49:50Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:49:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:49:50Z | |
| dc.date.issued | 2019-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-09-02 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-06-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بهنام مرادی, مریم, احدی, حسن, صیرفی, محمدرضا. (1398). بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر بر خودشکوفایی و روابط بین فردی زنان یائسه. سلامت جامعه, 13(3), 10-19. doi: 10.22123/chj.2019.200148.1350 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-6248 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22123/chj.2019.200148.1350 | |
| dc.identifier.uri | http://chj.rums.ac.ir/article_100470.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409943 | |
| dc.description.abstract | <strong>مقدمه: </strong>سلامت جامعه در گرو تأمین نیازهای بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی زنان است. یائسگی بخشی از زندگی زنان است که در بهداشت باروری اهمیت ویژهای دارد و برنامه آموزشی مناسب به منظور بهبود توانمندیهای روانی زنان ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقاء سلامت پندر بر خودشکوفایی و روابط بینفردی انجام شد.
<strong>مواد و </strong><strong>روش</strong><strong>ها: </strong>این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. از بین زنان یائسه شاغل در مدارس دخترانه غیردولتی شهر تهران طی سال 1398 بهشیوه هدفمند تعداد 60 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک-محقق ساخته و پرسشنامه استاندارد رفتارهای ارتقادهنده سلامت انجام شد. در گروه آزمایش، آموزش رفتارهای ارتقادهنده سلامت در 6 جلسه به صورت هفته<strong></strong>ای 1 جلسه و هر جلسه به مدت 2 ساعت اجرا گردید. پس از پایان آموزش از گروهها پسآزمون گرفته شد. دادهها با روشهای آزمونهای t مستقل و زوجی و تحلیل کواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
<strong>یافته</strong><strong>ها:</strong> نتایج نشان داد مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت بر افزایش خودشکوفایی (53/9=F، 006/0=p و 60/0=Eta) و روابط بینفردی زنان یائسه (40/8=F، 009/0=p و 71/0=Eta) گروه آزمایش در مرحله پسآزمون تأثیر مثبت و معنیداری داشته است.
<strong>نتیجهگیری: </strong>مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت میتواند برای انتقال به مرحله یائسگی کارساز باشد. پژوهشگران و درمانگران میتوانند از مدل پندر برای بهبود رفتارهای ارتقادهنده سلامت در زنان یائسه ایرانی استفاده کنند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 630 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان | fa_IR |
| dc.publisher | Rafsanjan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.ispartof | سلامت جامعه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Community Health Journal | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22123/chj.2019.200148.1350 | |
| dc.subject | خودشکوفایی | fa_IR |
| dc.subject | روابط بینفردی | fa_IR |
| dc.subject | زنان یائسه | fa_IR |
| dc.subject | مداخله آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | مدل ارتقاء سلامت پندر | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر بر خودشکوفایی و روابط بین فردی زنان یائسه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بینالملل کیش، دانشگاه آزاداسلامی، جزیره کیش، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه روانشناسی، واحد بینالملل کیش، دانشگاه آزاداسلامی، جزیره کیش، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاداسلامی، البرز، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 13 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 10 | |
| dc.citation.epage | 19 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-1171-7077 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-5628-2241 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-6285-4605 | |