نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبهنام مرادی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorاحدی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorصیرفی, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:49:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:49:50Z
dc.date.available1399-07-09T11:49:50Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:49:50Z
dc.date.issued2019-09-23en_US
dc.date.issued1398-07-01fa_IR
dc.date.submitted2019-09-02en_US
dc.date.submitted1398-06-11fa_IR
dc.identifier.citationبهنام مرادی, مریم, احدی, حسن, صیرفی, محمدرضا. (1398). بررسی تأثیر مداخله‏ آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر بر خودشکوفایی و روابط بین ‏فردی زنان یائسه‏. سلامت جامعه, 13(3), 10-19. doi: 10.22123/chj.2019.200148.1350fa_IR
dc.identifier.issn2345-6248
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22123/chj.2019.200148.1350
dc.identifier.urihttp://chj.rums.ac.ir/article_100470.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409943
dc.description.abstract<strong>مقدمه: </strong>سلامت جامعه در گرو تأمین نیازهای بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی زنان است. یائسگی بخشی از زندگی زنان است که در بهداشت باروری اهمیت ویژه‏ای دارد و برنامه آموزشی مناسب به‏ منظور بهبود توانمندی‏های روانی زنان ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقاء سلامت پندر بر خودشکوفایی و روابط بین‏فردی انجام شد. <strong>مواد و </strong><strong>روش</strong><strong>‌ها: </strong>این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی با پیش­آزمون، پس­آزمون و گروه کنترل بود. از بین زنان یائسه‏ شاغل در مدارس دخترانه غیردولتی شهر تهران طی سال 1398 به‏شیوه هدفمند تعداد 60 نفر انتخاب و به‏صورت تصادفی در گروه­های آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. جمع­آوری داده­ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک-محقق ساخته و پرسشنامه استاندارد رفتارهای ارتقادهنده سلامت انجام شد. در گروه آزمایش، آموزش رفتارهای ارتقادهنده سلامت در 6 جلسه به­ صورت هفته<strong>­</strong>ای 1 جلسه و هر جلسه به‏ مدت 2 ساعت اجرا گردید. پس از پایان آموزش از گروه­ها پس­آزمون گرفته شد. داده­ها با روش‏های آزمون‏های t مستقل و زوجی و تحلیل کواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. <strong>یافته</strong><strong>‌ها:</strong> نتایج نشان داد مداخله‏ آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت بر افزایش خودشکوفایی (53/9=F، 006/0=p و 60/0=Eta) و روابط بین‏فردی زنان یائسه (40/8=F، 009/0=p و 71/0=Eta) گروه آزمایش در مرحله پس­آزمون تأثیر مثبت و معنی­داری داشته است. <strong>نتیجه‌گیری: </strong>مداخله‏ آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت می‏تواند برای انتقال به مرحله یائسگی کارساز باشد. پژوهشگران و درمانگران می‏توانند از مدل پندر برای بهبود رفتارهای ارتقادهنده سلامت در زنان یائسه ایرانی استفاده کنند.fa_IR
dc.format.extent630
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانfa_IR
dc.publisherRafsanjan University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofسلامت جامعهfa_IR
dc.relation.ispartofCommunity Health Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22123/chj.2019.200148.1350
dc.subjectخودشکوفاییfa_IR
dc.subjectروابط بین‏فردیfa_IR
dc.subjectزنان یائسهfa_IR
dc.subjectمداخله آموزشیfa_IR
dc.subjectمدل ارتقاء سلامت پندرfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر مداخله‏ آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر بر خودشکوفایی و روابط بین ‏فردی زنان یائسه‏fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بین‌الملل کیش، دانشگاه آزاداسلامی، جزیره کیش، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روانشناسی، واحد بین‌الملل کیش، دانشگاه آزاداسلامی، جزیره کیش، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاداسلامی، البرز، ایران.fa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue3
dc.citation.spage10
dc.citation.epage19
nlai.contributor.orcid0000-0003-1171-7077
nlai.contributor.orcid0000-0002-5628-2241
nlai.contributor.orcid0000-0002-6285-4605


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد