تأثیر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر پردازش هیجانی و سرگردانی ذهنی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دارای اضطراب امتحان
(ندگان)پدیدآور
نوعی ایران, لیلارضایی, اکبراقدسی, علینقینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: پردازش هیجانی ضعیف و سرگردانی ذهنی دو عامل فراتشخیصی هستند که در سببشناسی اضطراب امتحان دخالت دارند. رفتاردرمانی دیالکتیکی رویکرد جدیدی است که امکان استفاده از آن برای اضطراب امتحان در مدارس مورد بررسی قرار گرفته است. لذا، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر پردازش هیجانی و سرگردانی ذهنی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دارای اضطراب امتحان انجام شد. مواد و روشها: جامعه آماری این پژوهش نیمهتجربی، دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 99-98 بودند. تعداد 30 دانشآموز که مطابق با نمره برش در پرسشنامه اضطراب امتحان Sarason تشخیص اضطراب امتحان را دریافت کرده بودند، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در گروههای مداخله و کنترل (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. هر دو گروه پرسشنامههای اضطراب امتحان Sarason (1975)، سرگردانی ذهنی Carriere و Seli(2013) و مقیاس پردازش هیجانی Baker و همکاران (2010) را به عنوان پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. هشت جلسه رفتاردرمانی دیالکتیکی گروهی (هفتهای دو جلسه به مدت 4 هفته) در گروه مداخله اعمال شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و تکمتغیره تحلیل شدند. یافته ها: رفتاردرمانی دیالکتیکی بر سرگردانی ذهنی (005/0=p، 31/0F2=) و پردازش هیجانی (001/0=p، 29/0F2=) در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دارای اضطراب امتحان تأثیر معنیداری داشت. نتیجه گیری: آموزش این رویکرد درمانی به عنوان یک روش مداخلهای مؤثر در کاهش سرگردانی ذهنی و پردازش هیجانی دانشآموزان در مقطع دبیرستان توصیه میشود.
کلید واژگان
رفتاردرمانیدیالکتیک
سرگردانی ذهنی
پردازش هیجانی
اضطراب امتحان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانRafsanjan University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران.دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران.




