اثربخشی مشاوره شناختی - رفتاری گروهی بر خودکارآمدی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان دچار افت تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
حمیدی پور, رحیمحیدری, حسنبهاری, فرشادتقوی, مهدیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: با توجه به اینکه عدم احساس کارآمدی فردی و احساس تعلق به مدرسه از عوامل پیشبینی کننده افت تحصیلی در تحصیل به شمار میرود، پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی مشاوره شناختی -رفتاری به شیوه گروهی برافزایش خودکارآمدی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان دچار افت تحصیلی انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه تجربی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دچار افت تحصیلی در مقطع راهنمایی شهرستان شهریار بودند. از این بین، ۳۰ نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به دو گروه ۱۵ نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله ۱۵ ساعت تحت مشاوره گروهی شناختی -رفتاری قرار گرفتند. ابزارهای اندازهگیری عبارت بودند از: پرسشنامه خودکارآمدی Morgan, 1999) & Jinkes) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (Berry, Betty&Watts, 2004) . بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد بین گروه مداخله و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد و مشاوره شناختی- رفتاری برافزایش خودکارآمدی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه مؤثر بوده است (0001/0p=).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج میتوان بهمنظور ارتقای خودکارآمدی تحصیلی و همچنین افزایش احساس تعلق به مدرسه، از مشاوره شناختی -رفتاری به شیوه گروهی استفاده کرد.
کلید واژگان
مشاوره شناختی رفتاریخودکارآمدی تحصیلی
احساس تعلق به مدرسه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانRafsanjan University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایراندانشیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمین، خمین، ایران
استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران.
کارشناس ارشد، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران.




