رابطه بین حس انسجام و تنظیم شناختی هیجان با افکار خودکشی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1396
(ندگان)پدیدآور
صدری دمیرچی, اسماعیلکیانی, عارفهخاکدال قوجه بگلو, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: سالهای دانشگاه دورهی انتقالی مهمی است که طی آن، دانشجویان فشارهای تحصیلی، شغلی و زندگی زیادی را پشت سر میگذارند. در این راستا وجود ایدهپردازی خودکشی در بین دانشجویان آثار منفی روانی و اجتماعی گستردهای به دنبال دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه حس انسجام و تنظیم شناختی هیجان با افکار خودکشی در دانشجویان انجام گرفت. مواد و روش ها: پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1396 بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای تعداد 367 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای تجدید نظر شده خودکشی، فرم کوتاه پرسشنامه حس انسجام آنتونوسکی و فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی، کرایچ و اسپاینهون بود. دادههای پژوهش با روشهای آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و رگرسیون خطی چندگانه به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافتهها نشان داد بین حس انسجام (25/0-=r) و تنظیم شناختی هیجان (32/0-=r) با افکار خودکشی رابطه منفی معنیدار وجود دارد (011/0>p). بین تنظیم شناختی هیجان ناسازگار (27/0=r) با افکار خودکشی نیز رابطه مثبت معنیداری وجود داشت. حس انسجام و تنظیم شناختی هیجان سازگار و ناسازگار تقریباً 23 درصد از تغییرات افکار خودکشی را پیشبینی میکنند.p). بین تنظیم شناختی هیجان ناسازگار (27/0=r) با افکار خودکشی نیز رابطه مثبت معنیداری وجود داشت. حس انسجام و تنظیم شناختی هیجان سازگار و ناسازگار تقریباً 23 درصد از تغییرات افکار خودکشی را پیشبینی میکنند. نتیجه گیری: حس انسجام و تنظیم شناختی هیجان سازگار و ناسازگار میتواند از متغیرهای مرتبط با افکار خودکشی دانشجویان باشد؛ بنابراین، توصیه میشود درمانگران و مشاوران به ویژه در مراکز مشاوره دانشگاهها جهت درمان و کاهش افکار خودکشی دانشجویان، توجه به این مؤلفهها را در دستور کار خود قرار دهند.
کلید واژگان
حس انسجامتنظیم شناختی
هیجان سازگار
هیجان ناسازگار
افکار خودکشی
دانشجویان
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانRafsanjan University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره شغلی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.




