• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 11, شماره 3 و 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 11, شماره 3 و 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر سبک‌های مدیریت تعارض زوجین پرتعارض

    (ندگان)پدیدآور
    شیخ‌هادی, رحمانمدنی, یاسرغلامعلی لواسانی, مسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    665.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: یکی از عوامل بسیار مهمی که باعث بهبود و یا از هم‌پاشیدگی روابط زوجین می‌شود، شیوه‌ای است که از آن برای مدیریت تعارض‌هایشان استفاده می‌کنند. رفتاردرمانی دیالکتیکی (Dialectical Behavior Therapy) مدت کوتاهی است که از لحاظ نظری، کتابی را برای حل تعارضات زوجین ارائه داده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر سبک‌های مدیریت تعارض زوجین پرتعارض انجام شد. مواد و روش‌ها: طرح پژوهش به‌صورت نیمه تجربی و از نوع پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش را کلیه زوج‌های دارای تعارض استان قم تشکیل می‌دادند. ۳۰ زوج انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌ها جایگزین شدند. از پرسشنامۀ سبک‌های مدیریت تعارض Rahim در پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. برنامه آموزش DBT، در 11 جلسه برای گروه مداخله، هفته‌ای ۲ ساعت، برگزار شد. پس از انجام پس‌آزمون، داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره برای سبک‌های حل تعارض سازنده (21/5۱=F)، سبک‌های غیرسازنده تعارض (15/46=F) نشان داد که بین گروه‌های مداخله و کنترل تفاوت معنی­داری وجود دارد (001/0p
    کلید واژگان
    رفتاردرمانی دیالکتیکی
    سبک‌های حل تعارض
    زوجین

    شماره نشریه
    34
    تاریخ نشر
    2017-09-23
    1396-07-01
    ناشر
    دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
    Rafsanjan University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    استادیار، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    دانشیار، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

    شاپا
    2345-6248
    URI
    https://dx.doi.org/10.22123/chj.2018.111153.1070
    http://chj.rums.ac.ir/article_65747.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409889

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب