رابطه شیوههای فرزندپروری با بلوغ اجتماعی و سبکهای مقابلهای دختران نوجوان شهر اصفهان سال 1394
(ندگان)پدیدآور
ظهیری, مژگانهنرپروران, نازنیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: نوجوانی در چرخه رشد افراد، دورهای بحرانی محسوب میشود که عوامل متعددی میتوانند بر آن تأثیر گذاشته و مسیر رشدی نوجوان را دچار تغییر مثبت و یا منفی نماید. بر همین اساس هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری با بلوغ اجتماعی و سبکهای مقابلهای دختران نوجوان بود. مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه دختران نوجوان ۱4-۱1 ساله شهر اصفهان که در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۴مشغول به تحصیل بودند، بود. جهت انتخاب حجم نمونه ۲۵۰ نفری، از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای شیوههای فرزندپروری، مقیاس سبکهای مقابلهای و پرسشنامه بلوغ اجتماعی بود. دادههای حاصل از پژوهش با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که راهبرد مسئله مدار با مشارکت والدین (۰/۲۳r=) و ضعف در نظارت (۰/۳۸-r=)، راهبرد هیجانمدار با عدم ثبات در برخورد (۰/۲۹r=)، راهبرد گریز- اجتناب با ضعف در نظارت (۰/۳۷r=)، کفایت شخصی با فرزندپروری مثبت (۰/۳۳r=)، کفایت میان فردی با مشارکت والدین (۰/۲۵r=) و با فرزندپروری مثبت (۰/۳۶r=)، مقیاس کفایت اجتماعی با مشارکت والدین (۰/۴۱r=) و فرزندپروری مثبت (۰/۳۰r=) دارای رابطه معنیدار میباشد (۰/۰۰۱p). نتیجه گیری: بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش که نشان از رابطه بین شیوههای فرزندپروری با بلوغ اجتماعی و سبکهای مقابلهای دختران نوجوان داشت، چنانچه والدین تحت آموزشهای فرزندپروری نوین قرار گرفته و با اصول علمی و اساسی فرزندپروری آشنا شوند، بر بلوغ اجتماعی و سبکهای مقابلهای دختران نوجوان تأثیرگذار خواهد بود.
کلید واژگان
شیوه های فرزندپروریبلوغ اجتماعی
سبک های مقابله ای
دختران نوجوان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانRafsanjan University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران.استادیار گروه مشاوره ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران.




