• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر الگوی یادگیری در حد تسلط بر صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل

    (ندگان)پدیدآور
    شریف, محمدرضامیرباقر آجرپز, نداآرندیان, نوید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    191.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: یکی از الگوهای  نوین آموزشی که در آن رسیدن به صلاحیت بالینی مدنظر می­باشد، الگوی یادگیری در حد تسلط است. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر الگوی یادگیری در حد تسلط بر صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل می‌باشد. مواد و روش ­ها: در این کارازمایی بالینی، 60 نفر از دانشجویان اتاق عمل که معیارهای ورود را داشتند، به‌طور تصادفی  ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. کارآموزی در گروه آزمون به روش یادگیری در حد تسلط و در گروه کنترل  به روش معمول در طول یک ترم انجام شد. دو گروه قبل و بعد از مداخله پرسشنامه صلاحیت بالینی را تکمیل و نمودند. نتایج با استفاده از آزمون‌های آماری مجذور کای و t زوجی تجزیه تحلیل شد. یافته‌ها: نمره کل صلاحیت بالینی در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله به ترتیب 59/2±23/38 و 91/1±84/46 بوده که این تفاوت از لحاظ آماری معنی‌دار بود (04/0=p). درحالی‌که در گروه کنترل نمره کل صلاحیت بالینی قبل از مداخله 54/2±69/38 و بعد از آن 39/2±59/42 بود که از لحاظ آماری معنی‌دار نبود (3/0=p). مقایسه میانگین تغییرات نمره صلاحیت بالینی کل و ابعاد آن بین دو گروه آزمون و کنترل تفاوت آماری معنی‌داری را نشان داد (05/0p≤)، در حالی که در بعد رهبری در دو گروه در ابتدا و انتهای مطالعه،  این تفاوت معنی‌داری نبود (2/0=p). نتیجه‌گیری: الگوی یادگیری در حد تسلط ممکن است بتواند صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل را ارتقاء دهد. بنابراین پیشنهاد می‌گردد  از این الگو در آموزش دانشجویان اتاق عمل استفاده گردد.
    کلید واژگان
    یادگیری در حد تسلط
    صلاحیت بالینی
    اتاق عمل

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-09-22
    1395-07-01
    ناشر
    دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
    Rafsanjan University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار، گروه اطفال، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
    استادیار، گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات بیماری‌های اتوایمون، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
    کارشناس اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

    شاپا
    2345-6248
    URI
    http://chj.rums.ac.ir/article_45791.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409853

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب