تأثیر الگوی یادگیری در حد تسلط بر صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل
(ندگان)پدیدآور
شریف, محمدرضامیرباقر آجرپز, نداآرندیان, نویدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: یکی از الگوهای نوین آموزشی که در آن رسیدن به صلاحیت بالینی مدنظر میباشد، الگوی یادگیری در حد تسلط است. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر الگوی یادگیری در حد تسلط بر صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل میباشد. مواد و روش ها: در این کارازمایی بالینی، 60 نفر از دانشجویان اتاق عمل که معیارهای ورود را داشتند، بهطور تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. کارآموزی در گروه آزمون به روش یادگیری در حد تسلط و در گروه کنترل به روش معمول در طول یک ترم انجام شد. دو گروه قبل و بعد از مداخله پرسشنامه صلاحیت بالینی را تکمیل و نمودند. نتایج با استفاده از آزمونهای آماری مجذور کای و t زوجی تجزیه تحلیل شد. یافتهها: نمره کل صلاحیت بالینی در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله به ترتیب 59/2±23/38 و 91/1±84/46 بوده که این تفاوت از لحاظ آماری معنیدار بود (04/0=p). درحالیکه در گروه کنترل نمره کل صلاحیت بالینی قبل از مداخله 54/2±69/38 و بعد از آن 39/2±59/42 بود که از لحاظ آماری معنیدار نبود (3/0=p). مقایسه میانگین تغییرات نمره صلاحیت بالینی کل و ابعاد آن بین دو گروه آزمون و کنترل تفاوت آماری معنیداری را نشان داد (05/0p≤)، در حالی که در بعد رهبری در دو گروه در ابتدا و انتهای مطالعه، این تفاوت معنیداری نبود (2/0=p). نتیجهگیری: الگوی یادگیری در حد تسلط ممکن است بتواند صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل را ارتقاء دهد. بنابراین پیشنهاد میگردد از این الگو در آموزش دانشجویان اتاق عمل استفاده گردد.
کلید واژگان
یادگیری در حد تسلطصلاحیت بالینی
اتاق عمل
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانRafsanjan University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه اطفال، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.استادیار، گروه اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات بیماریهای اتوایمون، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
کارشناس اتاق عمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.




