• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر معنادرمانی اسلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی و تاب‌آوری مادران کودکان عقب‌مانده ذهنی

    (ندگان)پدیدآور
    کنعانی, کبریگودرزی, محمدعلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    214.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: عقب‌ماندگی ذهنی معضلی است که بنیان خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با تولد یک فرزند عقب‌مانده ذهنی عملکرد روان‌شناختی والدین دچار اختلال می‌گردد. دو مؤلفه روان‌شناختی مورد توجه در این  فرایند، سازگاری اجتماعی و تاب‌آوری روان‌شناختی والدین است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر معنادرمانی اسلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی و تاب‌آوری مادران کودکان عقب‌مانده ذهنی انجام گرفت. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای نیمه تجربی، از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مادران دارای کودک عقب‌مانده ذهنی در اصفهان بود. جهت انجام این پژوهش 45 مادر دارای فرزند عقب‌مانده ذهنی با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند.گروه‌های آزمایش در 9 جلسه 90 دقیقه‌ای معنادرمانی اسلامی شرکت کردند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه‌های سازگاری اجتماعی و تاب‌آوری بود. داده‌ها با روش تحلیل آنکوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج بیانگر آن بود که آموزش معنادرمانی اسلامی منجر به تفاوت معنی­دار در میانگین پس‌آزمون نمرات گروه‌های آزمایش در هر دو متغیر سازگاری اجتماعی (001/0p نتیجه‌گیری: معنادرمانی اسلامی سبب می‌شود مادران کودکان عقب‌مانده ذهنی در مؤلفه‌های سازگاری اجتماعی و تاب‌آوری بهبود معنی­داری داشته باشند آن‌ها حتی با وجود فرزند عقب‌مانده، سازگاری اجتماعی بهتر و تاب‌آوری بالاتری را در فرایند زندگی شخصی و اجتماعی کسب می‌نمودند
    کلید واژگان
    معنا درمانی اسلامی
    سازگاری اجتماعی
    تاب‌آوری
    مادران دارای کودک عقب‌مانده ذهنی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2016-03-20
    1395-01-01
    ناشر
    دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
    Rafsanjan University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
    استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

    شاپا
    2345-6248
    URI
    http://chj.rums.ac.ir/article_45779.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409841

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب