• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 9, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 9, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی‌های همه‌گیر شناسی و بالینی باورهای وسواسی و اختلال وسواسی-اجباری در دانش‌آموزان 17-8 سالۀ شهر کرمانشاه، سال 1394

    (ندگان)پدیدآور
    حیدری‌زاده, نسرینبهروز, بهروز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    431.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: اختلال وسواسی-اجباری (Obsessive-Compulsive Disorder) کودکان یک اختلال روانی-عصبی مزمن و ناتوان‌کننده است که با اختلال قابل توجهی در عملکرد روانی-اجتماعی همراه است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های همه‌گیرشناسی و بالینی باورهای وسواسی و OCD در دانش‌آموزان 17-8 سالۀ شهرکرمانشاه بود. مواد و روش‌ها: پژوهش از نوع مقطعی می‌باشد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش‌آموزان 17-8 سالۀ شهرکرمانشاه، سال 1394 در مقاطع ابتدایی و متوسطۀ اول بود. با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 762 نفر انتخاب و پرسشنامه‌های متغیرهای جمعیت‌شناختی، باورهای وسواسی (OBQ-CV)، و اختلال وسواسی/ اجباری (OCI-CV) تکمیل گردیدند. داده‌ها با روش‌های آمار توصیفی، ضریب همبستگی، آزمون مجذور کای و رگرسیون لُجستیک تحلیل شد. یافته‌ها: میزان شیوع OCD همراه با OB در کل نمونه 80/16%، در دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ اول 19% و ابتدایی 50/14% بود. میزان شیوع در پسران بیشتر از دختران(041/0=p)، و در دورۀ متوسطۀ اول بیشتر از ابتدایی بود (036/0=p). همبستگی بین OB و OCD از نظر آماری معنی‌دار بود(05/0>p). بین زیرمقیاس‌های OB، بیش‌برآورد تهدید، شایع‌ترین و اهمیت/کنترل فکر، کم‌ترین شیوع اما بین زیرمقیاس‌های OCD، افکار وسواسی، شایع‌ترین و خنثی‌سازی، کم‌ترین شیوع را داشت. بین همۀ عوامل جمعیت‌شناختی، به‌جز نوع تولد رابطۀ معنی‌داری با شیوع OB و OCD وجود داشت(05/0>p).p). بین زیرمقیاس‌های OB، بیش‌برآورد تهدید، شایع‌ترین و اهمیت/کنترل فکر، کم‌ترین شیوع اما بین زیرمقیاس‌های OCD، افکار وسواسی، شایع‌ترین و خنثی‌سازی، کم‌ترین شیوع را داشت. بین همۀ عوامل جمعیت‌شناختی، به‌جز نوع تولد رابطۀ معنی‌داری با شیوع OB و OCD وجود داشت(05/0>p).p). نتیجه‌گیری: شیوع OB و OCD در دانش‌آموزان شهرکرمانشاه در مقایسه با سایر پژوهش‌های انجام گرفته در داخل و خارج از کشور قابل ملاحظه است (80/16%). با این وجود، لزوم سیاست‌گذاری‌های سلامت ‌روان در دانش‌آموزان برای کاهش بار آسیب در آینده و ارایۀ راه‌کارهای برون‌ رفت از این مسئله به قوت خود باقی است.
    کلید واژگان
    باورهای وسواسی
    اختلال وسواسی-اجباری
    دانش‌آموزان
    کرمانشاه

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2015-12-22
    1394-10-01
    ناشر
    دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
    Rafsanjan University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    مربی، گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران. (نویسندۀ مسئول)
    باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

    شاپا
    2345-6248
    URI
    http://chj.rums.ac.ir/article_45770.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409832

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب