ویژگیهای همهگیر شناسی و بالینی باورهای وسواسی و اختلال وسواسی-اجباری در دانشآموزان 17-8 سالۀ شهر کرمانشاه، سال 1394
(ندگان)پدیدآور
حیدریزاده, نسرینبهروز, بهروزنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: اختلال وسواسی-اجباری (Obsessive-Compulsive Disorder) کودکان یک اختلال روانی-عصبی مزمن و ناتوانکننده است که با اختلال قابل توجهی در عملکرد روانی-اجتماعی همراه است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای همهگیرشناسی و بالینی باورهای وسواسی و OCD در دانشآموزان 17-8 سالۀ شهرکرمانشاه بود. مواد و روشها: پژوهش از نوع مقطعی میباشد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان 17-8 سالۀ شهرکرمانشاه، سال 1394 در مقاطع ابتدایی و متوسطۀ اول بود. با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 762 نفر انتخاب و پرسشنامههای متغیرهای جمعیتشناختی، باورهای وسواسی (OBQ-CV)، و اختلال وسواسی/ اجباری (OCI-CV) تکمیل گردیدند. دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی، آزمون مجذور کای و رگرسیون لُجستیک تحلیل شد. یافتهها: میزان شیوع OCD همراه با OB در کل نمونه 80/16%، در دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول 19% و ابتدایی 50/14% بود. میزان شیوع در پسران بیشتر از دختران(041/0=p)، و در دورۀ متوسطۀ اول بیشتر از ابتدایی بود (036/0=p). همبستگی بین OB و OCD از نظر آماری معنیدار بود(05/0>p). بین زیرمقیاسهای OB، بیشبرآورد تهدید، شایعترین و اهمیت/کنترل فکر، کمترین شیوع اما بین زیرمقیاسهای OCD، افکار وسواسی، شایعترین و خنثیسازی، کمترین شیوع را داشت. بین همۀ عوامل جمعیتشناختی، بهجز نوع تولد رابطۀ معنیداری با شیوع OB و OCD وجود داشت(05/0>p).p). بین زیرمقیاسهای OB، بیشبرآورد تهدید، شایعترین و اهمیت/کنترل فکر، کمترین شیوع اما بین زیرمقیاسهای OCD، افکار وسواسی، شایعترین و خنثیسازی، کمترین شیوع را داشت. بین همۀ عوامل جمعیتشناختی، بهجز نوع تولد رابطۀ معنیداری با شیوع OB و OCD وجود داشت(05/0>p).p). نتیجهگیری: شیوع OB و OCD در دانشآموزان شهرکرمانشاه در مقایسه با سایر پژوهشهای انجام گرفته در داخل و خارج از کشور قابل ملاحظه است (80/16%). با این وجود، لزوم سیاستگذاریهای سلامت روان در دانشآموزان برای کاهش بار آسیب در آینده و ارایۀ راهکارهای برون رفت از این مسئله به قوت خود باقی است.
کلید واژگان
باورهای وسواسیاختلال وسواسی-اجباری
دانشآموزان
کرمانشاه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانRafsanjan University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
مربی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران. (نویسندۀ مسئول)باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.




