طراحی ابزار سنجش رفتارهای پیشگیریکننده از خوددرمانی در کودکان زیر شش سال بر اساس تئوری رفتار برنامهریزی شده
(ندگان)پدیدآور
مظفری, سمانهشمسی, محسنروزبهانی, نسرینرنجبران, مهدینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: ضرورت سنجش تداوم رفتارهای پیشگیریکننده، مورد تأکید پژوهشگران عرصه سلامت قرار دارد و دستیابی به این هدف، مستلزم به کارگیری ابزاری مناسب در متون علمی است. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی ابزار سنجش رفتارهای پیشگیری کننده از خوددرمانی در کودکان بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده صورت پذیرفت.  مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی – مقطعی در سال 1393 با روش نمونه گیری تصادفی بر روی 231 نفر از مادران دارای کودک زیر 6 سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان آزادشهر انجام شد. روایی صوری کیفی و کمی مورد بررسی قرار گرفت و نسبت و شاخص روایی محتوای ابزار، با قضاوت کیفی یک پانل 10 نفره خبرگان محاسبه گردید، سپس پایایی با تعیین توافق درونی (ضریب آلفای کرونباخ) تخمین زده شد و مورد تأیید قرار گرفت.  یافته ها: روایی سؤالاتی که شاخص روایی محتوایی آنها کمتر از حد مجاز بود، اصلاح شد و تغییرات لازم در آنها صورت گرفت. سپس مراحل روایی آنها تکرار شد تا مقدار مطلوب یعنی نسبت روایی محتوا بیش از 62/0 و شاخص روایی محتوا بیشتر از 79/0حاصل شد. پایایی آنها با تست آلفای کرونباخ و مقدار بیش از 7/0 تأیید شد.  نتیجه گیری: نتایج این مطالعه شواهد مناسبی در خصوص ابزار مناسب پایا و روا جهت سنجش رفتارهای پیشگیری کننده از خوددرمانی در کودکان بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده را فراهم نمود.
کلید واژگان
: تئوری رفتار برنامه ریزی شدهروایی و پایایی
کودکان
خوددرمانی
دارو
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانRafsanjan University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایرانگروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران




