اثربخشی آموزش تحلیل ارتباط محاورهای بر میزان عزتنفس، هوش هیجانی و بهزیستی روانشناختی پرستاران بیمارستان های علوم پزشکی تهران
(ندگان)پدیدآور
محمودپور, عبدالباسطیزدان پناه, محمدعلیآسایش, محمدحسنقهرمانی, سمانهاحمدبوکانی, سلیماننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: با توجه به در نظر گرفتن حساسیت کار پرستاران، تنشها و فرسودگی شغلی، مسئله سلامت و بهزیستی روانشناختی این افراد حائز اهمیت بنیادی است . مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تحلیل ارتباط محاورهای بر میزان عزتنفس، بهزیستی روانشناختی و هوش هیجانی پرستاران انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر پرستاران شاغل در بیمارستان علوم پزشکی تهران در نیمه دوم سال 1392 بوده. است. به منظور اجرای این طرح یک بیمارستان بهطور تصادفی انتخاب شد و 30 نفر از پرستاران نیز بهطور تصادفی انتخاب گردیده و در دو گروه گواه و آزمایش قرار داده شدند. گروه آزمایش تحت آموزش هشت جلسهای تحلیل ارتباط محاورهای قرار گرفت. ابزار پژوهش شامل مقیاس هوش هیجانی برادبری و گریوز، مقیاس عزتنفس روزنبرگ و بهزیستی روانشناختی ریف بود. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین میانگینهای تعدیلشده نمرات گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پسآزمون در متغیرهای هوش هیجانی (05/0 F=4/97, p p ، 35/10 F= ) و بهزیستی روانشناختی (01/0 > p 44/10 F= ) تفاوت معنیداری مشاهده میشود. نتیجهگیری: با توجه به این تأثیر به مسئولین بیمارستان و نهادهای مرتبط توصیه میشود آموزش نظریه تحلیل ارتباط را بهعنوان الگویی در کاهش تنش و فرسودگی شغلی کارکنان مدنظر قرار دهند.
کلید واژگان
تحلیل ارتباط محاورهایعزتنفس
بهزیستی روانشناختی
هوش هیجانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانRafsanjan University of Medical Sciences




