تحلیل رابطه اعتیاد اینترنتی با هویت فرهنگی نوجوانان؛ موردمطالعه: دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان سراب آذربایجان شرقی
(ندگان)پدیدآور
احیایی, پویاناحمدی, آرمانقلیزاده, آذرنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با گسترش دسترسی به اینترنت و استفاده فزایندهای که نوجوانان و جوانان از انواع مطالب و محتوای این فناوری اطلاعاتی و ارتباطی مینمایند، هویت فرهنگی به یکی از دغدغههای اصلی مرتبط با انسجام اجتماعی و یکپارچگی ملی تبدیلشده است. بدین لحاظ پژوهش حاضر، رابطه اعتیاد اینترنتی با هویت فرهنگی دانشآموزان را موردمطالعه قرار میدهد. نوشتار حاضر بهصورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای در بین دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان سراب صورت گرفته و حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران 300 نفر برآورد شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اعتیاد به اینترنت در بین دانشآموزان جامعه آماری شروعشده و همچنین همبستگی معنادار و معکوسی بین اعتیاد اینترنتی و هویت فرهنگی در بین دانشآموزان وجود دارد؛ بدین معنی که با افزایش اعتیاد اینترنتی، هویت فرهنگی دانشآموزان کاهش پیدا میکند. سایر یافتههای پژوهش نیز نشان میدهد که بین دینداری و اعتیاد اینترنتی همبستگی معکوسی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره بیانگر آن است که حدود 20 درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل پژوهش تبیین میشود.
کلید واژگان
اعتیاد اینترنتیهویت فرهنگی
دینداری
 دانشآموزان شهرستان سراب
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه تبریز (نویسنده مسئول)دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
دانشیار مردمشناسی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
شاپا
2252-02522588-6460




