پیام مخفی و کاربردهای آن در پویانمایی
(ندگان)پدیدآور
رمضانی, محمد جوادنوع مدرک
Textعلمی تخصصی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در تعاریف عمومی، هر آنچه از فرستنده به گیرنده در فراگرد ارتباط منتقل میشود را پیام مینامند. این پیام در قالبها و اشکال مختلف و در رسانههای مختلف تجلی مییابند. در یک تقسیمبندی کلان پیامهای قابل ادراک را میتوان به شکل خودآگاه و غیرخودآگاه دستهبندی کرد. بدین معنا پیامهایی که از آستانه درک مخاطبان به شکل خودآگاه پایینتر هستند را پیامهای مخفی یا فروآستانهای مینامیم. ادبیات استفاده از پیامهای فروآستانهای از علم روانشناسی نشئت گرفته است. این پیامها در گذشته در حالت اغماء و یا هیپنوتیزم برای آموزش پنهان یا نهفته مورد استفاده قرار میگرفت و امروزه تحت رسانههایی همچون سینما فرایند انتقال پیام انجام میشود. پویانمایی یکی از قالبهای اصلی فیلم و با حوزه مخاطبان عمدتاً کودک و نوجوان است که این تکنیک را در خود جای داده است. در این مقاله به فرایند استفاده از پیامهای فروآستانهای در پویانمایی خواهیم پرداخت و تبعات استفاده از آن را از دیدگاه تبلیغات تجاری و حقوقی بررسی میکنیم.
کلید واژگان
پیام مخفیپیام فروآستانهای
پویانمایی
یادگیری پنهان
شماره نشریه
3536تاریخ نشر
2010-02-201388-12-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)شاپا
2252-02522588-6460




