تحلیل ارتباطشناختی وبلاگنویسی طلاب
(ندگان)پدیدآور
کرماللهی, نعمت اللهمبینیمقدس, مجیدنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله وبلاگنویسی طلاب با رویکردی ارتباطشناختی تحلیل شده است؛ بهاین معنا که هر وبلاگ از چهار بعد فرستنده، پیام، رسانه و مخاطب، مورد تحلیل قرار گرفته است. وبلاگهای نمونه بر اساس نمونهگیری هدفمند و پس از گونهشناسی وبلاگهای طلاب، که به هفتگونه سیاسی، اجتماعی، ادبی، روزنوشت، اندیشه، معارفی و سایر (عمومی) تقسیم شدهاند و لحاظ کردن معیارهایی نظیر سابقه چهارساله وبلاگ و بهروزرسانی مستمر، انتخاب شدهاند. در ادامه با الهام از «مدل هنجاری رسانههای سایبر اسلامی» که با هدف تحلیل سایتهای دینی طراحی شده و به همین دلیل در تحلیل وبلاگ فاقد کارایی لازم است، مدلی برای تحلیل ارتباطشناختی وبلاگنویسی طلاب ارائه شده است، که شامل 21 شاخص است. در گزینش شاخصهای درون مدل، تناظر با ابعاد چهارگانه فرآیند ارتباط و وجود جامعیت و تناسب لازم جهت تحلیل ارتباطشناختی وبلاگ، مدنظر قرار گرفت. در مرحلة بعد، هریک از وبلاگهای نمونه بر طبق مدل پیشنهادی تحلیل شدند. برخی از یافتههای تحقیق از این قراراند: ذکر هویت فردی و صنفی در اکثر وبلاگهای طلاب، تفاوت الگوی وبلاگنویسی طلاب زن نسبت به طلاب مرد و بهرهگیری طلاب اصلاحطلب از الگوی جریان دومرحلهای. در پایان نیز به منظور حضور کارآمدتر طلاب در عرصه وبلاگنویسی، پیشنهادهایی مانند نگارش گروهی، بهروزرسانی متوسط، اعتبارسازی، خاصسازی و... ارائه شده است.
کلید واژگان
وبلاگوبلاگنویسی
طلاب
ارتباطات
تحلیل ارتباط¬شناختی
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه باقرالعلوم(ع)
شاپا
2252-02522588-6460




