بررسی تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر حجاب و پوشش کاربران با تأکید بر ابعاد دینداری (مورد مطالعه: کاربران زن شبکه اجتماعی اینستاگرام)
(ندگان)پدیدآور
نعمتی فر, سیدنصرت الهصفورایی پاریزی،, محمد مهدینوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر حجاب و پوشش کاربران زن با تأکید بر ابعاد دینداری است. جامعه آماری، کاربران فعال شبکه اجتماعی اینستاگرام میباشد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه بومیشده میزان دینداری استارک و گلارک در پنج بعد و پرسشنامه محقق ساخته حجاب و پوشش بود. روایی صوری و محتوایی این پرسشنامه به تأیید چند تن از اساتید و صاحبنظران رسید و پایایی آن نیز از طریق یک آزمون مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ در متغیر دینداری (911/0) و متغیر حجاب و پوشش (751/0) به دست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی، به وسیله نرمافزار 21/spss صورت گرفته است. یافتههای این تحقیق نشان داد تأثیری معکوس میان میزان استفاده از شبکههای اجتماعی، میزان رضایت و میزان اعتماد به شبکههای اجتماعی با حجاب و پوشش کاربران وجود دارد. اما میزان ابعاد دینداری (بعد اعتقادی، بعد مناسکی، بعد پیامدی، بعد شناختی و بعد احساسی) با حجاب و پوشش کاربران دارای تأثیر مستقیم و مثبت بوده است. همچنین از طریق آزمون تحلیل مسیر مشخص شد که متغیر میزان دینداری بر حجاب و پوشش کاربران تأثیر نسبتاً قوی دارد. در مجموع، نتایج نشان داد که متغیرهای میزان استفاده از شبکههای اجتماعی، ابعاد اعتقادی، مناسکی (مربوط به متغیر دینداری)، میزان اعتماد به شبکههای اجتماعی، میزان رضایت از شبکههای اجتماعی و بعد پیامدی مربوط به متغیر دینداری به ترتیب دارای بیشترین تأثیر بر گرایش به حجاب و پوشش کاربران بودهاند.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: دینداریحجاب
شبکههای اجتماعی
شبکه اجتماعی اینستاگرام
زنان
شماره نشریه
55تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه صدا و سیما تهراندانشیار روانشناسی تربیتی و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه قم
شاپا
2252-02522588-6460




