تأثیر مشاهده الگوی زنده و ویدئویی بر فعالسازی نورونهای آینهای در مهارت روپایی فوتبال
(ندگان)پدیدآور
حاتمی, فرزانهطهماسبی, فرشیدیوسف پور, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر،تعیین تأثیر مشاهده الگوی زنده و ویدئویی بر فعالسازی نورونهای آینهای در مهارت روپایی فوتبال بود. روش:24 شرکتکننده در المپیادهای دانشآموزی بهطور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کرده و بهصورت تصادفی و جفت شده در دو گروه مشاهده الگوی زنده و ویدئویی قرارگرفتند. امواج مغزی در حالت استراحت، مشاهدۀ الگوی زنده و ویدیوئی با استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگرافی ثبت گردید. سرکوب ریتم میو، بهعنوان شاخصی از فعالیت نورونهای آینهای، بهصورت نسبت توان مطلق موج آلفا هنگام مشاهدۀ الگوی زنده و ویدئویی به توان مطلق موج آلفا درحالت استراحت محاسبه شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین سرکوب ریتم میو دوگروه مشاهده الگوی زنده و ویدئویی در مناطق 3C، 4C و CZتفاوت معناداری وجود ندارد، همچنین توان مطلق موج آلفا در حالت مشاهده نسبت به استراحت در هر سه منطقه عصبی سرکوب معناداری داشته است. نتیجه گیری: باتوجه به فعالسازی نورونهای آینهای در هر دو الگو، پیشنهاد میشود مربیان در صورت محدودیت در استفاده از الگوی زنده، در آموزش مهارت روپایی فوتبال از نمایش ویدیوئی بهجای الگوی زنده استفاده کنند.
کلید واژگان
نورون های آینهایالگوی زنده
الگوی ویدئویی
الکتروانسفالوگرافی
سرکوب ریتم میو
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University, Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار رفتار حرکتی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.استادیار رفتار حرکتی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
کارشناس ارشد رفتار حرکتی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
شاپا
2476-50232538-5623




