• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
    • دوره 5, شماره 17
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
    • دوره 5, شماره 17
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر مشاهده الگوی زنده و ویدئویی بر فعال‌سازی نورون‌های آینه‌ای در مهارت روپایی فوتبال

    (ندگان)پدیدآور
    حاتمی, فرزانهطهماسبی, فرشیدیوسف پور, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    864.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف پژوهش حاضر،تعیین تأثیر مشاهده الگوی زنده و ویدئویی بر فعال­سازی نورون­های آینه­ای در مهارت روپایی فوتبال بود. روش:24 شرکت­کننده در المپیادهای دانش­آموزی به­طور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کرده و به­صورت تصادفی و جفت شده در دو گروه مشاهده الگوی زنده و ویدئویی قرارگرفتند. امواج مغزی در حالت استراحت، مشاهدۀ الگوی زنده و ویدیوئی با استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگرافی ثبت گردید. سرکوب ریتم میو، به­عنوان شاخصی از فعالیت نورون­های آینه­ای، به‌صورت نسبت توان مطلق موج آلفا هنگام مشاهدۀ الگوی زنده و ویدئویی به توان مطلق موج آلفا درحالت استراحت محاسبه شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد بین سرکوب ریتم میو دوگروه مشاهده الگوی زنده و ویدئویی در مناطق 3C، 4C و CZتفاوت معناداری وجود ندارد، همچنین توان مطلق موج آلفا در حالت مشاهده نسبت به استراحت در هر سه منطقه عصبی سرکوب معناداری داشته است. نتیجه­ گیری: باتوجه­ به فعال­سازی نورون­های آینه­ای در هر دو الگو، پیشنهاد می­شود مربیان در صورت محدودیت در استفاده از الگوی زنده، در آموزش مهارت­ روپایی فوتبال از نمایش ویدیوئی به­جای الگوی زنده استفاده کنند.
    کلید واژگان
    نورون­ های آینه­ای
    الگوی زنده
    الگوی ویدئویی
    الکتروانسفالوگرافی
    سرکوب ریتم میو

    شماره نشریه
    17
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University, Iran
    سازمان پدید آورنده
    استادیار رفتار حرکتی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
    استادیار رفتار حرکتی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
    کارشناس ارشد رفتار حرکتی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

    شاپا
    2476-5023
    2538-5623
    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/clpsy.2019.44196.1397
    http://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6165.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/407694

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب