• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
    • دوره 5, شماره 16
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
    • دوره 5, شماره 16
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش بینی خطای شناختی حافظه بر اساس خودکار آمدی تحصیلی، عاطفه منفی و افسردگی

    (ندگان)پدیدآور
    سواری, کریمفرزادی, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    635.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه:خطای شناختی حافظه، موضوع مهمی است که در سال­های اخیر مورد توجه قرار گرفت و در این زمینه بررسی­ های خوبی صورت گرفته است.هدف از پژوهش حاضر، پیش­ بینی خطای شناختی حافظه بر اساس خودکارآمدی تحصیلی، عاطفه منفی و افسردگی بود.روش: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجوبان دانشگاه پیام­ نور اهواز تشکیل داده بودند که 200نفر از آنان به روش نمونه­ گیری تصادفی چند مرحله­ ای انتخاب شدند.در پژوهش حاضر، از پرسش­نامه­ های خودکارآمدی تحصیلی(1396)،عاطفه مثبت و منفی(1988)،فشار روانی(1995)و خطای شناختی حافظه(1396) استفاده گردید.داده­ های پژوهش، با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند.یافته­ ها:نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی و خطای شناختی حافظه رابطه منفی،و بین عاطفه منفی و افسردگی و خطای شناختی حافظه رابطه مثبت وجود دارد.ضمنا عاطفه منفی بیشترین سهم را در پیش­ بینی خطای شناختی حافظه به خود اختصاص داد. نتیجه­ گیری:تحقیق حاضر پیشنهاد می­ دهد بر اساس متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی،عاطفه منفی و افسردگی می­توان خطای شناختی حافظه را پیش­ بینی نمود.
    کلید واژگان
    خطای شناختی حافظه
    خودکار آمدی تحصیلی
    عاطفه منفی
    افسردگی

    شماره نشریه
    16
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University, Iran
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار روان‌شناسی تربیتی دانشگاه پیام‌نور،ایران. .
    دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی ، دانشگاه شهید چمران ، اهواز،ایران.

    شاپا
    2476-5023
    2538-5623
    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/clpsy.2019.44872.1407
    http://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5826.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/407684

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب