ادوارد براون در حاشیۀ سنّت شرقشناسی
(ندگان)پدیدآور
عزتی, النازعلامی, ذوالفقارنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شرقیها در آثار شرقشناسان اغلب مردمانی نابالغ، ناتوان از ادارهکردن خود و نیازمند قیّم به تصویر کشیده شدهاند. بازنمایی این تصاویر برای مشروعیتدادن به قدرت غرب است و شرق (بر اساس رابطة دیالکتیک دانش / قدرت از منظر فوکویی) به صورت انسانی فاقد عقلانیت مدرن نشان داده میشود؛ به همین دلیل نیازمند قیم و هدایتگر است. این نوع تصاویر از گزارههای بدیهی در سنّت مسلّط شرقشناسی به شمار میرود؛ اما در کنار این تصاویر، برخی شرقشناسان، تصویری مبتنی بر بیداری و بلوغ ایرانیان ارائه کردهاند. این تشتت تصاویر از تعدّد سنّتهای شرقشناسی (و نه یکدستی آن) نشان دارد. هدف این پژوهش به چالش کشیدن تصویر شرق در سنّت شرقشناسی مسلّط است. یکی از راهها، به متن آوردن نگاه شرقشناسانی است که در حاشیۀ سنّت حاکم شرقشناسی قرار گرفتهاند. این امر اعتبار تصویر در گفتمان مسلط را مخدوش و در نتیجه، سنّت شرقشناسی را از یکدستی خارج میکند. از کسانی که به گزارههای بدیهی سنّت شرقشناسی در آثارش نپرداخته، ادوارد براون است. بازنمایی تصویر ایران در رویکرد براون، آن تصویر کلیشهای مبتنی بر فقدان عقلانیت مدرن ایرانیان در گفتمان شرقشناسی را بر هم ریخته است. از دیدگاه براون، روحیه و افکار ایرانیها در عصر مشروطه، در اندک زمانی، پیشرفتهای برجستهای کرد. او ترقّی فکر ایرانیان را در زدودن تحمیلهای ستمگرانۀ غربیان و قاجاریه و بیداری نسبت به مسؤولیت تاریخی خود ـ که آغاز حرکتی خردمندانه است ـ ستایش کرده است.
کلید واژگان
شرقشناسیحاشیه
گسست
فوکو
براون
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-07-221399-05-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری .گروه زبان و ادبیات فارسی. دانشکده ادبیات. دانشگاه الزهرا(س) تهران. ایراندانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه الزهراء(س) تهران
شاپا
2383-05492383-0557




