نشانهشناسی ترانههای اجتماعی فارسی: مطالعۀ چند نمونه شاخص
(ندگان)پدیدآور
محمد امیری, عارفرستم بیگ, آتوسانوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر که از نوع توصیفی-تحلیلی است با اتخاذ رویکرد نشانهشناسی اجتماعی و با هدف شناسایی ساختار ژانر به بررسی ترانههای اجتماعی موسیقی پاپ فارسی میپردازد تا به این پرسشها پاسخ داده شود که ساختار ژانر در ترانههای اجتماعی فارسی چیست؟ ترانهسرایان زن و مرد چگونه از رمزگان زبانی و منابع نشانهای در بیان قصد اجتماعی خود استفاده کردهاند؟ و هویت فرستنده و گیرندۀ پیام در ترانههای اجتماعی چگونه بازنمایی شده است؟ به این منظور، 6 ترانه اجتماعی (از 3 ترانهسرای زن و 3 ترانهسرای مرد) به روش نمونهگیری تصادفی نظاممند انتخاب شدند. بر مبنای یافتهها مضامین پرکاربرد در ترانههای اجتماعی میهندوستی، پیوستگی قومی و ملی، اختناق و لزوم اصلاح امور هستند. در ترانههای اجتماعی سه ساختار عمده شناسایی شده است: توصیف وضعیت اجتماعی-سیاسی غالباً با ارجاع به گفتمان اختناق و یأس؛ اقناع مخاطب با تأکید بر هویت ملی، قومی و جنسیتی؛ و پیشبینی و برنامهریزی برای آینده با بهرهگیری از گفتمان امید. در بخش توصیف وضعیت، هویت فرستندۀ پیام در قالب راوی، در بخش اقناع با تأکید بر هویت ملی و جنسیتی و در بخش برنامهریزی برای آینده در قالب کنشگر فعال بازنمایی شده است. گیرندگان پیام نیز غالباً با تأکید بر هویت ملی، جنسیتی یا قومی مشخص شدهاند. در ترانهسرایان زن، هویت زنانه و نقش کنشگری زنان به نحوی عامدانه برجسته شده است. بررسی رمزگان نشان میدهد تنوع نشانهها در نظامهای گذرایی و وجه در مردان بیشتر از زنان بوده است؛ با این حال، از منظر جهت، مردان تنها از بندهای معلوم در ترانههای خود استفاده کردهاند.
کلید واژگان
نشانهشناسی اجتماعیترانه اجتماعی
هویت
رمزگان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیاستادیار زبانشناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،
شاپا
2383-05492383-0557




