واکاوی نقش روشنفکر در نمایشنامه ملودی شهر بارانیِ اکبر رادی: رویکردی جامعهشناختی
(ندگان)پدیدآور
فرزانه دهکردی, جلالنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در نمایشنامهﻫﺎی اکبر رادی، مفاهیم مربوط به بحث روشنفکری از جایگاه ویژهﺍی برخوردار است. در بیشتر آثار نمایشی او، ﻣﻰتوانیم چهرهﻫﺎی روشنفکر و دیدگاهﻫﺎی مربوط به روشنفکری را مشاهده کنیم. او در نمایشنامۀ ملودی شهر بارانی (۱۳۷۶) به آسیبشناسی مفهوم روشنفکری در دهۀ ۱۳۲۰ ﻣﻰپردازد و در تلاش است دلایل سرگردانی روشنفکران این دهه را برای مخاطبان خود واکاوی نماید. با این همه، رادی تنها به بازتاب کژفهمیهای پیرامون کار روشنفکری نمیپردازد. بلکه ﻣﻰکوشد راهکارهایی نیز جهت روشن ساختن مفاهیم و تعاریف پدیدة روشنفکری ارائه دهد. او در این نمایشنامة نهتنها با استفاده از شخصیتپردازی به واکاوی مقولهی روشنفکری در شخصیتهای نمایشنامهاش ﻣﻰپردازد، بلکه نوعی از روشنفکر بومی و عملگرا را به جامعة عصر خود معرفی ﻣﻰنماید. از اینﺭوی، نویسنده این گفتار، بر آن است با توجه به دو مفهوم روشنفکر هنجاربنیاد و تحققباور و همچنین با بررسی تاریخی مفهوم روشنفکری، آسیبشناسی اکبر رادی از این مقوله را در ملودی شهر بارانی مورد کند و کاو قرار دهد. این تحلیل محتوا که با رویکردی جامعهشناختی به این اثر صورت می گیرد در نهایت مشخص میکند که رادی در این نمایشنامه نوعی آشتی میان روشنفکر هنجاربنیاد و تحققباور ایجاد کرده است.
کلید واژگان
اکبر رادیملودی شهر بارانی
روشنفکر هنجاربنیاد
روشنفکر تحققباور
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
مربی گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه امام صادق(ع)شاپا
2383-05492383-0557




