| dc.contributor.author | جلالی کندری, سهیلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کیان مهر, مهدیه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:35:56Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:35:56Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:35:56Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:35:56Z | |
| dc.date.issued | 2019-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-12-06 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-09-15 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | جلالی کندری, سهیلا, کیان مهر, مهدیه. (1398). بررسی یکسانپنداری «شعیب» در قرآن و «اشعیاء» در کتاب مقدس. الهیات تطبیقی, 10(22), 31-50. doi: 10.22108/coth.2019.114383.1220 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-9651 | |
| dc.identifier.issn | 2322-3421 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22108/coth.2019.114383.1220 | |
| dc.identifier.uri | http://coth.ui.ac.ir/article_24200.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/405291 | |
| dc.description.abstract | جیمز بلمی ازجمله مستشرقانی است که گمان میکند اشتباهاتی در متن قرآن وجود دارد. او به دلیل پیدانکردن داستان «شعیب» در کتاب مقدس و واژۀ «شعیب» در زبانهای عبری، آرامی و کتیبههای عرب باستان، معتقد است واژۀ «شعیب» در قرآن، صحیح ثبت نشده و اصل آن «شعیا» یعنی صورتِ عربی کلمۀ «اشعیاء» است و داستان «شعیب» در قرآن بازگویی از پیشگویی «اشعیاء» دربارۀ عرب است و اصحاب ایکه، بازرگانان ددان در زمان اشعیاء نبی بودهاند. اهمیت بررسی ادعاهای او آن است که کمترین نتایج حاصل از آنها، تأکید بر اخذ قرآن از کتاب مقدس، تشکیک در واقعنمایی و صحت داستانهای تاریخی و خدشه در اعتقاد به تحریفنشدن قرآن است. نقد ادعاهای تفسیری او، در نتایج پیشگفته تردید وارد میکند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهند نام «شعیب» در اصل عربی است و نامهایی از ریشۀ «شعب» از زمان قبل اسلام در زبان عربی وجود داشتهاند. دلایلی نظیر تکرار نزول داستان شعیب در طول دوران نزول تدریجی، تداول قرائت، حفظ و آموزش قرآن، شیوۀ کتابت قرآن با حضور شاهدان و املاءکنندگان و ... استنساخ اشتباه این واژه را ناممکن میکند. همچنین، اقتباس «داستان شعیب» از «پیشگویی اشعیاء دربارۀ اعراب»، با توجه به تفاوتهای بنیادین در غرض، موضوع و جزئیات این دو داستان، پذیرفتنی نیست. همچنین توجیه لازم برای تطابق ددان با ایکه وجود ندارد. نتیجۀ مهم دیگر آنکه تغییر واژۀ «شعیب» به «اشعیاء» با معیارهای اصلاح متن بلمی مانند بهبود معنای متن و سازگاری با سبک قرآن مطابق نیست. | fa_IR |
| dc.format.extent | 881 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Isfahan | en_US |
| dc.relation.ispartof | الهیات تطبیقی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Comparative Theology | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22108/coth.2019.114383.1220 | |
| dc.subject | شعیب | fa_IR |
| dc.subject | اشعیاء | fa_IR |
| dc.subject | اصحاب ایکه | fa_IR |
| dc.subject | بلمی | fa_IR |
| dc.subject | استشراق | fa_IR |
| dc.subject | متن قرآن | fa_IR |
| dc.subject | کتاب مقدس | fa_IR |
| dc.title | بررسی یکسانپنداری «شعیب» در قرآن و «اشعیاء» در کتاب مقدس | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 22 | |
| dc.citation.spage | 31 | |
| dc.citation.epage | 50 | |