| dc.contributor.author | خواجه گیر, علیرضا | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:35:29Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:35:29Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T11:35:29Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T11:35:29Z |  | 
| dc.date.issued | 2013-03-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1392-01-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2016-06-14 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-03-25 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | خواجه گیر, علیرضا. (1392). تبیین مرتبه علم الهی در مرتبه قضاء از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی. الهیات تطبیقی, 4(9), 91-104. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2008-9651 |  | 
| dc.identifier.issn | 2322-3421 |  | 
| dc.identifier.uri | http://coth.ui.ac.ir/article_15730.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/405146 |  | 
| dc.description.abstract | علم الهی و سلسله مراتب آن در نظام حکمت صدرایی از اهمیت زیادی برخوردار است، به طوریکه هم خود ملاصدرا و هم پیروان او، مباحث فراوانی پیرامون آن مطرح کردهاند. مسأله قضا در این سلسله مراتب بسیار قابل توجه است، زیرا قضای الهی از نظر تطبیقی با عوالم کلی وجود، همان مرتبه صور عقلی محسوب میشود که ورای صور طبیعی و نفسانی است، که به صورت دفعی و بلا زمان از واجب تعالی صادر میشوند و به عنوان مرتبهای از مراتب علم الهی که همان قضای علمی است، نامیده میشود و در مرحله بالاتر به علم ذاتی الهی منتهی میشود. از طرف دیگر، نظام علّی و معلولی عالم هستی و انتساب این عالم به علت تامّه و هستی بخش خود که منشأ ضرورت و پیدایش عالم هستی است، نیز قضای عینی نامیده میشود. بنابراین، قضای الهی مبین انتساب همه عالم هستی در دو مرتبه علمی و عینی به حق تعالی است. تبیین و تحلیل حقیقی مسأله قضای الهی باید با توجه به هر دو مسأله علم الهی از یک طرف و ضرورت نظام جهان هستی از طرف دیگر صورت بگیرد، زیرا قضای الهی هر دو مسأله را تبیین میکند و توجه به یکی از این دو و غفلت از دیگری حقیقت مسأله قضای الهی را بر ما آشکار نخواهد کرد. این مقاله در صدد است، مسأله قضای الهی را به عنوان مرتبهای از علم الهی از منظر بنیانگذار حکمت متعالیه و یکی از شارحان اصلی آن در دوران معاصر- علامه طباطبایی- تبیین و تحلیل و نکات مورد اختلاف و تشابه این دو فیلسوف را در مورد مسأله مذکور بررسی نماید. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 193 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه اصفهان | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Isfahan | en_US | 
| dc.relation.ispartof | الهیات تطبیقی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Comparative Theology | en_US | 
| dc.subject | قضا | fa_IR | 
| dc.subject | وجوب | fa_IR | 
| dc.subject | قدر | fa_IR | 
| dc.subject | نظام هستی | fa_IR | 
| dc.subject | علیّت | fa_IR | 
| dc.subject | علم الهی | fa_IR | 
| dc.title | تبیین مرتبه علم الهی در مرتبه قضاء از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه شهرکرد | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 4 |  | 
| dc.citation.issue | 9 |  | 
| dc.citation.spage | 91 |  | 
| dc.citation.epage | 104 |  |