بررسی و مقایسه دیدگاه علامه طباطبایی و آلوین پلنتینگا در مورد تنوع ادیان
(ندگان)پدیدآور
یزدانی, عباسفیضی, پریسانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مهمترین مباحث فلسفه دین، مسأله تنوّع دینی است. دیدگاههای مختلفی در بحث تنوّع دینی از سوی دینپژوهان مطرح شده است. پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه نظریّه آلوین پلنتینگا، فیلسوف دین مسیحی به عنوان مدافع نظریه انحصارگرایی دینی و علّامه طباطبایی، فیلسوف و دین پژوه اسلامی پیرامون تنوّع ادیان میپردازد. از بررسی آثار مختلف علّامه طباطبایی میتوان استنباط نمود که وی با ارائه دیدگاهی شمولگرایانه، بر این باور است که همه ادیان بهنحوی بهرهای از حقیقت داشته، پیروان سایر ادیان هم میتوانند اهل نجات و رستگاری باشند، اما دین اسلام به عنوان خاتم ادیان، کاملترین دین محسوب شده، از حقانیت کاملتری برخوردار است و نیز به بهترین وجه می تواند پیروان خود را به فلاح و رستگاری نائل نماید. مهمترین دلیل ایشان برای شمولگرایی این است که هدایت الهی ایجاب میکند تمام انسانها به سعادتی در خور خویش برسند. بیشک، لازمه وسیع دانستن رحمت خداوند آن است که بیشتر انسانها را اهل نجات بدانیم، اما آلوین پلنتینگا برخلاف نظر علامه طباطبایی، با نگرشی انحصارگرایانه در مورد تنوّع دینی، بر این باور است که فقط آموزههای یک دین دارای حقانیت بوده، صرفاً یک دین میتواند دین صحیح باشد و بقیه ادیان باطل خواهند بود. او حقّانیّت و نجات را منحصر در دین مسیح و آموزه ها و تعالیم آن میداند و مسیحیّت را دینی موجّه تلقّّی میکند.
کلید واژگان
تنوّع دینیانحصارگرایی
شمولگرایی
حقّانیّت
نجات
طباطبایی
پلنتینگا
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-03-211389-01-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه فلسفه، دانشگاه زنجانفارغ التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه زنجان
شاپا
2008-96512322-3421




