مرور دوره 1, شماره 2 بر اساس عنوان

  • بررسی تطبیقی داستان حضرت ابراهیم در متون تفسیری و عرفانی (تا قرن هفتم هجری) 

    آقاحسینی, حسین؛ زراعتی, سمانه (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-06-22)
    ابراهیم(ع) یکی از پیامبران اولوالعزم است که نام او بارها در قرآن کریم ذکر شده‌است. او مسلمانی پاک دین است که به جز خالق احد، بر هیچ چیز دیگر سجده نکرد؛ پیامبری که مورد ابتلاء قرار گرفت و هر بار سربلند از آزمایش الهی، خود ...

  • بررسی رویکرد کلامی اشاعره و معتزله به چیستی کلام الهی 

    حاجی اسماعیلی, محمدرضا (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-06-22)
    بر اساس یکی ازگزارش‌های تاریخی، ظهور دانش کلام با پرسش از کیفیت کلام الهی آغاز و این دانش به این نام، نامبردار گردید. هنگامی که برخی از اندیشمندان مسلمان بر حدوث کلام الهی و برخی بر قدمت آن اصرار ورزیدند، گروهی عنوان متکلم ...

  • تأثیر کلام معتزلی بر کلام قرائیمی 

    علمی, قربان؛ ساجدی نسب, مریم (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-06-22)
    تقدس بیش از حد سنت شفاهی (تلمود) در برهه‌هایی از زمان در یهودیت ربانی، که موجب به حاشیه رانده شدن کتاب مقدس شده بود، گروهی را به مخالفت با آن سنت واداشت که فرقه قرائیم از این گروه بود. فرقه قرائیم در قرن دوم / هشتم، آن هم ...

  • تحلیلی بر جاودانگی عذاب اخروی از دیدگاه ملاصدرا و تطبیق آن با آیات و روایات 

    دهقانی محمودآبادی, محمد حسین؛ بلانیان, محمدرضا (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-06-22)
    موضوع خلود برخی از انسانهای خطاکار در عذاب بی‌پایان اخروی، ریشه در آیات قرآن و روایات اسلامی دارد. در این مورد نه تنها عقل نمی‌تواند عذاب لایزال را برای خطای محدود بپذیرد، بلکه در مقابل آیات خلود، آیاتی که بیانگر عفو فراگیر ...

  • روش تأویلی - تمثیلی فهم قرآن درعرفان و مذهب باطنیه 

    شانظری, جعفر؛ اجیه, تقی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-06-22)
    در مکتب عرفان و مذهب باطنیه1، از این جهت که برای آیات قرآن و کلمات آن، معانی باطنی قایلند، اعتقاد یکسانی وجود دارد. از این رو، هر دو طریق، برای کشف حقایق معانی قرآن کریم، روشی خاص را پاسخگو می‌داند؛ اما از لحاظ «روش شناختی» ...

  • شماره 2 متن تابستان89 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-06-22)

  • مقایسه دیدگاه جان هیک و سید حسین نصر در باب کثرت گرایی دینی 

    محمدرضایی, محمد؛ کریم زاده, طاهر (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-06-22)
    پلورالیسم دینی به دنبال راهی برای اثبات حقانیت ادیان گوناگون و رستگاری پیروان آنهاست. جان هیک به عنوان بزرگترین حامی این تفکر، با بهره‌گیری از معرفت شناسی کانت، ادعا می‌کند که پیروان ادیان مختلف، به حقیقت فی نفسه دسترسی ...

  • مقایسه لوگوس مسیحی (حقیقت عیسوی) و حقیقت محمدی 

    اترک, حسین (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-06-22)
    در کلام مسیحی برای لوگوس مسیحی که در این مقاله به آن «حقیقت عیسوی» اطلاق می‌کنیم، اوصافی ذکر شده است که بسیار اوصاف «حقیقت محمدی» در عرفان اسلامی مشابه است. لوگوس، همذات و همجوهر با خدا، موجودی نامخلوق، ‌ازلی و ابدی، خالق ...