بازنمایی دینداری در سریالهای تلویزیونی (مطالعه موردی: سریال مادرانه)
(ندگان)پدیدآور
طالبی, ابوترابقرنی, احساننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر، با هدف مطالعه دینداری بازنمایی شده در تلویزیون، مورد سریال مادرانه، نگاشته شده است. در این سریال که در ماه رمضان سال 1392 از شبکه سوم سیما پخش شد و بیشترین میزان بیننده و رضایت را جلب کرد، ارائه نوع دینداری، نمود خاصی دارد. این مطالعه، مبتنی بر نظریه بازنمایی انجام شده است که بر اساس آن، رسانهها نه به انتقال که به خلق معنا میپردازند و جهان را از طریق بازنمایی میسازند و بازنمایی میکنند. روش پژوهش، نشانهشناسی بوده است که بر مبنای آن، معانی نهفته در متن آشکار میشوند. بر این اساس، نشانههای دینی موجود در این سریال، استخراج و یافتهها، مطالعه و تجزیهوتحلیل شدهاند. مبتنی بر نتایج به دست آمده، در این سریال، گونهای از دینداری عرفانی (شهودگرا) با بنمایههای مریدی و مرادی، همراه با رویکرد اخلاقی و ارتباط با یک روحانی اخلاقگرا، بهمنزله دینداری مرجح، بازنمایی شده است. دو گونه دینداری اخلاقی (اخلاقگرا) و مناسکی و شعائری (تکلیفگرا) نیز با محوریت اصلی دینداری شهودگرا مرتبط شدهاند.
کلید واژگان
دینداریبازنمایی
نشانهشناسی
رسانه
شماره نشریه
102تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای جامعهشناسی فرهنگ، دانشیار دانشکده پژوهشگری اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران،دانشجوی دکترای دینپژوهی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
شاپا
2538-29772538-2985




