تدوین روش برآورد تابع تقاضای شبکههای اجتماعی با رویکرد غیرخطی
(ندگان)پدیدآور
قیومی, احمدفرهنگی, علیاکبرحسینی دانا, حمیدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر سعی شده است با بررسی دقیق پژوهشهای انجام شده در خصوص تابع تقاضا، روشی برای استخراج توابع تقاضای ارتباطات میان فردی در شبکههای اجتماعی ارائه شود تا با مدلسازی ریاضی دقیق، امکان مطالعه رفتار کاربران در فضای مجازی و مدیریت آسیبهای احتمالی فراهم آید. بر این اساس، واحد تحلیل در این مطالعه، کاربران شبکههای اجتماعی در نظر گرفته شده است. پس از مدلسازی روش استخراج تابع تقاضا در محیط فعالیت رسانههای اجتماعی، بهمنظور بررسی امکان اجرای روش پیشنهادی در فضای واقعی، اطلاعات مربوط به 621 نفر از کاربران شبکههای اجتماعی جمعآوری شد و بعد از بررسی اولیه 120 نفر انتخاب شدند. همچنین اطلاعات لازم برای اجرای مدل پیشنهادی بر اساس پرسشنامه محققساخته (با ضریب CVR و اسپیرمن قابل قبول) جمعآوری شد. روش استخراج توابع تقاضا، رگرسیون غیرخطی لگاریتمی و الگوریتم جستجوی غیرخطی تکبعدی بوده است. یافتهها نشان داد که با ترکیب این دو روش آماری و ریاضی، میتوان توابع تقاضا را برای شبکههای اجتماعی و ارتباطات رودررو استخراج کرد.
کلید واژگان
تابع تقاضای شبکههای اجتماعیارتباطات میان فردی
رگرسیون غیرخطی لگاریتمی
الگوریتم جستجوی غیرخطی تکبعدی
اقتصاد رسانه
هیچکدام
شماره نشریه
97تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانهای، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندکترای مدیریت رسانه، استاد گروه مدیریت رسانهای دانشگاه تهران
دکترای مدیریت رسانه، استادیار گروه مدیریت رسانهای، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
شاپا
2538-29772538-2985




