شناسایی راهکارهای افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی اعضای هیئتعلمی و دانشجویان دانشگاههای کشور
(ندگان)پدیدآور
کرمی نامیوندی, سجادشریفی, سیدمهدیجنوی, المیرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در نظام اجتماعی اعضای هیئتعلمی و دانشجویان از مرتبه و جایگاه فکری مهمی برخوردارند. در دنیای رسانهای شده امروز، این گروه بهعنوان مرکز علم و دانش جامعه تحت تأثیر فعالیتهای رسانههای داخل و خارج از کشور قرار دارند. بر اساس مدل جریان دومرحلهای ارتباطات لازارسفلد و مدل اشاعه نوآوری راجرز، این گروه بهعنوان رهبران فکری جامعه میتوانند تأثیر زیادی در افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی سایر افراد جامعه داشته باشند. بررسیها نشان میدهد که وضعیت سواد رسانهای و اطلاعاتی این گروه از افراد از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. جامعه آماری پژوهش حاضر، خبرگان حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی هستند و دادهها بر اساس مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شدهاند تا آنجا که اشباع نظری حاصل شود. روش پژوهش نیز تحلیل محتوای کیفی بوده است. بر اساس نتایج ، نهادهای دانشگاهی، رسانهها و نهادهای صنفی- مدنی، نقش مؤثری در افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی جامعه دارند، در انتها متناسب با نهاد دانشگاهی (آموزشعالی) راهکارهایی ارائه شده است.
کلید واژگان
سواد رسانهایسواد اطلاعاتی
جریان دومرحلهای ارتباطات
استادان هیئتعلمی
دانشجویان
شماره نشریه
92تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه تهران، دبیر آموزش و پرورشدکترای منابع انسانی، استادیار دانشگاه تهران
دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، استادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
شاپا
2538-29772538-2985




