نظریه هنجاری رسانهها از دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی: از 1357 تا سیامین سال انقلاب
(ندگان)پدیدآور
باهنر, ناصرترکاشوند, علیاصغرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظریههای هنجاری، مشخصکننده بایدها و نبایدها در عملکرد رسانهها هستند. در این رابطه سیبرت (1963) چهار نظریه اقتدارگرا، لیبرالی، مسئولیت اجتماعی و کمونیسم روسیرا معرفی کرد. پس از او مریل با ارائه دستهبندی دوگانه (اقتدارگرا، لیبرالی)، هاچتن با تقسیمبندی پنجگانه (اقتدارگرا، کمونیسم روسی، توسعهبخش، انقلابی و غربی)، آلتشول با سه نظریه (بازار، مارکسیسم و پیشرو) و سرانجام مککوئیل با افزودن دو نظریه توسعهبخش و مشارکت دموکراتیک به تقسیمات چهارگانه این نظریه، آن را به عنوان نظریه هنجاری رسانهها معرفی کردند.در این مقاله تلاش شده است بر اساس مؤلفههای اصلی نظریههای هنجاری رسانهها، دیدگاههای رهبران انقلاب اسلامی؛ امام خمینی و آیتالله خامنهای، از میان سخنان ایشان استخراج شود. گزارههای بهدست آمده نشان میدهد، نظام هنجاری مطلوب آنان، با وجود برخی شباهتها به شش نظریه دیگر، دارای ویژگیهایی است که شاید بتوان به عنوان الگوی هفتم از آن سخن گفت.
کلید واژگان
امام خمینیانقلاب اسلامی
آیتالله خامنهای
رسانه
نظریه هنجاری
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2009-08-231388-06-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای فرهنگ و ارتباطات، استادیار دانشگاه امام صادق (ع)کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی
شاپا
2538-29772538-2985




