رسانه و برسازی هویت اجتماعی پسامدرن
(ندگان)پدیدآور
امام جمعهزاده, سید جوادمحمود اوغلی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بر اساس دیدگاه کنش متقابل نمادین و ساختیابی گیدنز، هویت، امری ساخته شده است که برساخته شدن آن در بستری اجتماعی و با تفسیرهای افراد، قابل بررسی است. در مقاله حاضر، با استفاده از روش اسنادی و در چارچوب این نظریهها به دگرسازی در شکل هویت اجتماعی در دوره پسامدرنیته (که تحت تأثیر رسانههاست) پرداخته و اشاره شده است که در شرایط حاصل از نبود قطعیت پسامدرنیته، هم نقش و ساختار رسانهها دچار دگرگونی شده و هم مبانی مرتبط با هویت اجتماعی تغییر یافته است. همچنین در این فرایند، رسانههای جمعی با تأکید بر تنوع و تغییر و کثرت سبکهای اجتماعی، نوعی هویت مصرفی و سیال را به وجود آوردهاند. در ادامه، رویکردی انتقادی به رسانه مطرح شده است که بر اساس آن رسانهها انعطافپذیری انسان را از او گرفته و او را به سطح انسانی تک بعدی (مصرفکننده) و بسیار منفعل تنزل دادهاند.
کلید واژگان
بازنماییپسامدرنیته
رسانه
ساختیابی
کنش متقابل نمادین
هویت اجتماعی
شماره نشریه
67تاریخ نشر
2011-11-221390-09-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای علوم سیاسی، استادیار دانشگاه اصفهاندانشجوی دکترای علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان
شاپا
2538-29772538-2985




