نقش استفاده از شبکههای اجتماعی تلفن همراه بر ارزشهای اجتماعی (مطالعه موردی: جوانان و میانسالان ساکن در شهرهای پنج استان کشور)
(ندگان)پدیدآور
فرامرزیانی, سعیدهاشمی, شهنازفرهنگی, علی اکبرنوع مدرک
Textشبکه اجتماعی
زبان مدرک
فارسیچکیده
حضور در فضای مجازی، بویژه در شبکههای اجتماعی تلفن همراه ، بنا بر ویژگیها، امکانات و کارکردهای خاص این فضا و با عنایت به وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شهروندان در جامعه ایران، تأثیرات عمیقی بر جنبههای مختلف ارزشهای اجتماعی کاربران در شهرهای مختلف کشورمان میگذارد. مقاله حاضر، چگونگی این تأثیر را در میان دو نسل جوان و میانسال، مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش به روش پیمایش و از طریق نمونهگیری خوشهای انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کاربران شبکههای اجتماعی تلفن همراه تشکیل میدهند و 512 نفر از دو نسل جوان و میانسال ساکن در پنج استان به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. یافتههای به دست آمده نشان میدهد که بین استفاده از شبکه اجتماعی موبایلی و میزان تفاوتهای ارزشی بیننسلی رابطه وجود دارد اما در بیشتر موارد، این همگرایی مثبت نیست و منجر به کاهش گرایش نسلهای جوان و میانسال به ارزشهای اجتماعی جامعه ایرانی شده است. همچنین بین میزان بهرهمندی از شبکه اجتماعی، با ارزشهای فردگرایی، انتخاب پوشش مدرن و معیارهای ظاهری همسرگزینی، رابطه معنادار و مستقیم برقرار است اما در ارزشهای قانونگرایی، دینگرایی، مسئولیتپذیری و معیارهای اخلاقی همسرگزینی، رابطه معنادار و معکوس است. 
کلید واژگان
شبکههای اجتماعیتلفن همراه
ارزشهای اجتماعی
جامعه ایرانی
شماره نشریه
87تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهراندکترای علوم ارتباطات، دانشیار دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
دکترای ارتباطات و مدیریت، استاد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
شاپا
2538-29772538-2985




