ساخت نظریه توسعه ساختاری سازمان صداوسیما
(ندگان)پدیدآور
مشبکی, اصغرنژادعبدالله, عباسدلخواه, جلیلبدخشان, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بر مبنای نظریه توسعه ساختاری سازمان صداوسیما، افزایش رقابت در فضای رسانهای، پیشرفت فناوریهای رسانهای و تحولات اجتماعی ـ فرهنگی ازجمله عوامل محیطی هستند که در مدیران و متولیان صداوسیما احساس نیاز به تغییر و توسعه ساختار را به وجود آوردهاند. همچنین برخی عوامل درون سازمانی مانند تغییر مؤلفههای راهبردی سازمان و لزوم پاسخگویی به انتظارات ذینفعان نیز منجر به تغییر و توسعه ساختار شده است. بر اساس نظریه توسعه ساختاری سازمان صداوسیما، احساس نیاز به تغییر در ساختار، منجر به توسعه منطقی یا غیرمنطقی ساختار میشود. حاکمیت داشتن یا نداشتن دیدگاه کارشناسی در توسعه ساختار، درجه اختیار واحدها، میزان اختیارات ریاست سازمان و نگرش مدیران عالی به توسعه ساختار از عوامل زمینهای تأثیرگذار بر توسعه ساختار هستند. ضعف نگاه سیستمی در توسعه ساختار، فقدان طرح جامع توسعه رسانهای و ماهیت دولتی سازمان صداوسیما ازجمله عواملی هستند که مانع از اجرای توسعه منطقی ساختار میشوند. تکثر شرکتهای وابسته، تورم ساختاری و فقدان توازن و تناسب ساختار سازمان صداوسیما ازجمله پیامدهای نامطلوب توسعه ساختاری طی سالهای مورد مطالعه بوده است.
کلید واژگان
تغییر ساختارتوسعه ساختار
تورم ساختاری
توازن ساختاری
نظریه دادهبنیاد
شماره نشریه
77تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای مدیریت، استاد دانشگاه تربیت مدرسدانشجوی دکترای مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس
دکترای مدیریت، استادیار دانشگاه تربیت مدرس
کارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)
شاپا
2538-29772538-2985




