| dc.contributor.author | فراستخواه, مقصود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:30:16Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:30:16Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:30:16Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:30:16Z | |
| dc.date.issued | 2014-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-08-03 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-05-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فراستخواه, مقصود. (1392). تحولات جهانی آموزش عالی و دانشگاهها نقد کتاب نظریة جهانیشدن و دانشگاهها. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی, 13(29), 119-133. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-1650 | |
| dc.identifier.uri | http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1083.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/403435 | |
| dc.description.abstract | چکیده <br />علم در موج اول، با تنوعی اندک و سرعت تغییرات بسیار کند، مبتنی بر نظام استاد ـ شاگردی بود؛ دانش در محیطی باثبات و ارتباطات علمی بسیار محدود بود. در موج دوم، تخصص علمی رشد کرد و «خودکارشدن» ابزارها و روشهای علمی را بسیار متحول کرد. موج دوم زمانی برای تولید انبوه دانش بود، مضربهای تغییرات در علم حدوداً ده ساله بود، و ارتباطات علمی از طریق رسانههای انبوه در سطح بینالمللی رشد مییافت. در موج سوم، ساختار درختی علم به ساختار شبکه متحول شد، مفهوم تخصص علمی دگرگون شد، جهش بزرگ رایانهای و انقلاب نرمافزاری به وقوع پیوست، خلاقیت و فنّاوری اطلاعات جانشین مهارتهای دو موج پیشین شد، اقتصاد دانش ظهور یافت، تغییرات علمی به طرز بیسابقهای سریعتر و پویاتر و پیچیدهتر شد، ارتباط و تعامل بینالاذهانی در علم افزایش یافت، رسانههای انبوه با مصرفکنندگان منفعل به نظام چندرسانهای با ویژگی تعاملی و کاربران فعال توسعه یافتند، تولید و انتقال دانش فرایندی جهانی شد، دانشگاهها بنگاههای دانش تلقی شدند، و شبکهای از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات به توسعة مزیت انباشتی در علم انجامید. | fa_IR |
| dc.format.extent | 154 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Critical Studies in Text & Programs Of Human Science | en_US |
| dc.subject | کلیدواژهها: دانش | fa_IR |
| dc.subject | جهانیشدن | fa_IR |
| dc.subject | تحولات علم | fa_IR |
| dc.subject | موج سوم | fa_IR |
| dc.subject | فنّاوری اطلاعات و ارتباطات | fa_IR |
| dc.title | تحولات جهانی آموزش عالی و دانشگاهها نقد کتاب نظریة جهانیشدن و دانشگاهها | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی- پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیارمؤسسةپژوهشوبرنامهریزیآموزش عالی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 13 | |
| dc.citation.issue | 29 | |
| dc.citation.spage | 119 | |
| dc.citation.epage | 133 | |