نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعبداللهی نژاد, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorصادقی, جوادfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی نژاد, ابوذرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:28:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:28:42Z
dc.date.available1399-07-09T11:28:42Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:28:42Z
dc.date.issued2016-05-21en_US
dc.date.issued1395-03-01fa_IR
dc.date.submitted2016-04-18en_US
dc.date.submitted1395-01-30fa_IR
dc.identifier.citationعبداللهی نژاد, علیرضا, صادقی, جواد, قاسمی نژاد, ابوذر. (1395). رسانه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی در انتخابات (رابطه استفاده از فیس‌بوک، تلگرام و اینستاگرام و مشارکت سیاسی دانشجویان در انتخابات هفتم اسفند 1394). مطالعات رسانه‌های نوین, 2(5), 34-75. doi: 10.22054/cs.2016.7004fa_IR
dc.identifier.issn2538-2209
dc.identifier.issn2476-6550
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/cs.2016.7004
dc.identifier.urihttp://nms.atu.ac.ir/article_7004.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/402911
dc.description.abstractدر عصر کنونی، رفتار سیاسی شهروندان در جوامع گوناگون تحت تأثیر رسانه‌ها و فناوری‌های جدید ارتباطاتی قرار گرفته و تغییر شکل و ماهیت داده است. یکی از مهم‌ترین رفتارهای سیاسی شهروندان، مشارکت سیاسی و رفتار رأی‌دهی آنان است که بیش از هر چیز دیگری، در محدوده عمل و تأثیر وسائل ارتباط‌جمعی و به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی نوپدید قرار گرفته است. در این راستا، پژوهش حاضر تلاش دارد، تأثیر رسانه‌های اجتماعی- فیس‌بوک، اینستاگرام و تلگرام- بر مشارکت سیاسی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی را در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری (هفتم اسفندماه 1394) بررسی و مطالعه نماید.<br /> روش پژوهش، پیمایش و ابزار گردآوری داده‌ها نیز پرسشنامه محقق ساخته است. با استفاده از فرمول کوکران از جامعه آماری 8569 نفری - که تمام دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده‌های پردیس اصلی دانشگاه علامه طباطبائی را شامل می‌شد- 370 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب و بررسی شدند.<br /> یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بین میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی منتخبِ تحقیق با مشارکت سیاسی (413/0)، میانِ میزان اعتماد به رسانه‌های اجتماعی موردبررسی و مشارکت سیاسی (318/0) و میزان اثربخشی در استفاده از رسانه‌های اجتماعی با مشارکت سیاسی (523/0) رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. در ارتباط با دو متغیر زمینه‌ای مقطع تحصیلی (401/0-) و سن پاسخگویان (دانشجویان نمونه تحقیق) با مشارکت سیاسی (431/0-) نیز رابطه معکوس و معنادار است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی نیز نشان می‌دهد، که حدود 32 درصد از کل واریانس مشارکت سیاسی دانشجویان با این پنج متغیرِ معنادار یعنی میزان استفاده، میزان اعتماد، میزان اثربخشی، مقطع تحصیلی و سن قابل پیش‌بینی است.fa_IR
dc.format.extent529
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات رسانه‌های نوینfa_IR
dc.relation.ispartofNew Media Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/cs.2016.7004
dc.subjectمشارکت سیاسیfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.subjectرسانه‌های اجتماعیfa_IR
dc.subjectفیس‌بوکfa_IR
dc.subjectاینستاگرامfa_IR
dc.subjectتلگرامfa_IR
dc.titleرسانه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی در انتخابات (رابطه استفاده از فیس‌بوک، تلگرام و اینستاگرام و مشارکت سیاسی دانشجویان در انتخابات هفتم اسفند 1394)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روزنامه‌نگاری دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صداوسیما.fa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue5
dc.citation.spage34
dc.citation.epage75


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد