| dc.contributor.author | ابراهیمی دینانی, آرزو | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:28:10Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:28:10Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T11:28:10Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T11:28:10Z |  | 
| dc.date.issued | 2014-09-23 | en_US | 
| dc.date.issued | 1393-07-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2011-12-10 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1390-09-19 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | ابراهیمی دینانی, آرزو. (1393). کمال در مشرب عرفانی عزیزالدین نسفی *. کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی, 14(27), 103-146. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 1735-9589 |  | 
| dc.identifier.issn | 2645-4548 |  | 
| dc.identifier.uri | http://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_373.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/402731 |  | 
| dc.description.abstract | <br /><br /><br />  <br /><br /> از آنجا که دستیابی به کمال، همواره مهمترین و متعالیترین مقصد اهل معرفت بوده است، هر یک از آنان کوشیدهاند تا کمال را تعریف کنند و ویژگیهای اصحاب کمال را برشمارند. عزیز بن محمّد نسفی، عارف قرن هفتم هجری، از جمله نویسندگانی است که دربارۀ این موضوع به تفصیل سخن گفته و با طرح آرا و دیدگاههای تازهای در این باب، به تبیین ابعاد مختلف کمال انسانی، همچون راههای رسیدن به این مقصد، موانع و حجابهای راه و «بلوغ و حریّت» -که از اصطلاحات بدیع وی است- پرداخته است. این نوشتار در پی حلّ تناقضات کلامی نسفی در برخی آراء وی از جمله التزام بلوغ با حرّیت- که در جایی بر لزوم همراهی این دو تأکید میکند و در جای دیگر از انسان آزاد نابالغ سخن به میان میآورد- به اثبات این نکته میپردازد که وی با در نظر گرفتن دو نوع حرّیت، پایۀ علم را از پایۀ کمال به عنوان اساس و زیربنای حرّیت جدا میسازد، چنانکه جایگاه دانای آزاد از مقام کامل آزاد مستقل و متمایز میگردد.<br /> علاوه بر آن، نسفی با جدا ساختن مقام «کاملان مکمل» از «کاملان» و اختصاص آن به انبیا و اوّلیای الهی و ورود به بحث پراهمّیّت نبوت و ولایت این مبحث را در دو محور اصلی تفّوق ولی بر نبی یا نبی بر ولی تبیین میکند که تحلیل و گرهگشایی از این تفّوق معمّاگونه در این مقاله در قالب تفّوق ولایت بر نبوت از یک سو و تفّوق نبی بر ولی از سوی دیگر تعیینکنندۀ دیدگاه حقیقی او در این موضوع است؛ چنانکه ارزیابی و تحلیل کلیتی از ویژگیهای انسان کامل نزد وی و نیز آراء او دربارۀ معاد اصلی کاملان تحت عنوان «عقل» یا «مقام معلوم»، به ما در تشخیص و تشریح بینش خاص او مدد میرساند. در پایان با بیان وجوه تمایز اندیشۀ نسفی با دیگران در موضوع کمال در ابعادی چون جامعیّت و انسجام دیدگاهها، ابداع اصطلاحات تازه، ذکر مراحل دوگانه برای سلوک، تبیین غایت کمال حقیقی در مقام رؤیت کماهیِ اشیاء برای سالکان و بالأخره رویکرد جدید او به علم و حکمت به عنوان مهمترین شرط رسیدن به کمال، جایگاه خاصّ این عارف بزرگ در تبیین و پردازش این موضوع عرفانی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است<br /><br /> <br /><br />  <br />  <br />  <br /> | fa_IR | 
| dc.format.extent | 290 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه یزد | fa_IR | 
| dc.publisher | Yazd University | en_US | 
| dc.relation.ispartof | کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی | fa_IR | 
| dc.subject | کمال | fa_IR | 
| dc.subject | نسفی | fa_IR | 
| dc.subject | بلوغ و حریّت | fa_IR | 
| dc.subject | ولایت و نبوت | fa_IR | 
| dc.subject | انسان کامل | fa_IR | 
| dc.title | کمال در مشرب عرفانی عزیزالدین نسفی * | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری گیلان | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 14 |  | 
| dc.citation.issue | 27 |  | 
| dc.citation.spage | 103 |  | 
| dc.citation.epage | 146 |  |