نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorابراهیمی دینانی, آرزوfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:28:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:28:10Z
dc.date.available1399-07-09T11:28:10Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:28:10Z
dc.date.issued2014-09-23en_US
dc.date.issued1393-07-01fa_IR
dc.date.submitted2011-12-10en_US
dc.date.submitted1390-09-19fa_IR
dc.identifier.citationابراهیمی دینانی, آرزو. (1393). کمال در مشرب عرفانی عزیزالدین نسفی *. کاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسی, 14(27), 103-146.fa_IR
dc.identifier.issn1735-9589
dc.identifier.issn2645-4548
dc.identifier.urihttp://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_373.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/402731
dc.description.abstract<br /><br /><br />  <br /><br /> از آنجا که دستیابی به کمال، همواره مهمترین و متعالی­ترین مقصد اهل معرفت بوده است، هر یک از آنان کوشیده­اند تا کمال را تعریف کنند و ویژگی­های اصحاب کمال را برشمارند. عزیز بن محمّد نسفی، عارف قرن هفتم هجری، از جمله نویسندگانی است که دربارۀ این موضوع به تفصیل سخن گفته و با طرح آرا و دیدگاه­های تازه­ای در این باب، به تبیین ابعاد مختلف کمال انسانی، همچون راه­های رسیدن به این مقصد، موانع و حجاب­های راه و «بلوغ و حریّت» -که از اصطلاحات بدیع وی است- پرداخته است. این نوشتار در پی حلّ تناقضات کلامی نسفی در برخی آراء وی از جمله التزام بلوغ با حرّیت- که در جایی بر لزوم همراهی این دو تأکید می­کند و در جای دیگر از انسان آزاد نابالغ سخن به میان می­آورد- به اثبات این نکته می­پردازد که وی با در نظر گرفتن دو نوع حرّیت، پایۀ علم را از پایۀ کمال به عنوان اساس و زیربنای حرّیت جدا می­سازد، چنانکه جایگاه دانای آزاد از مقام کامل آزاد مستقل و متمایز می­گردد.<br /> علاوه بر آن، نسفی با جدا ساختن مقام «کاملان مکمل» از «کاملان» و اختصاص آن به انبیا و اوّلیای الهی و ورود به بحث پراهمّیّت نبوت و ولایت این مبحث را در دو محور اصلی تفّوق ولی بر نبی یا نبی بر ولی تبیین می­کند که تحلیل و گره­گشایی از این تفّوق معمّاگونه در این مقاله در قالب تفّوق ولایت بر نبوت از یک سو و تفّوق نبی بر ولی از سوی دیگر تعیین­کنندۀ دیدگاه حقیقی او در این موضوع است؛ چنانکه ارزیابی و تحلیل کلیتی از ویژگی­های انسان کامل نزد وی و نیز آراء او دربارۀ معاد اصلی کاملان تحت عنوان «عقل» یا «مقام معلوم»، به ما در تشخیص و تشریح بینش خاص او مدد می­رساند. در پایان با بیان وجوه تمایز اندیشۀ نسفی با دیگران در موضوع کمال در ابعادی چون جامعیّت و انسجام دیدگاه­ها، ابداع اصطلاحات تازه، ذکر مراحل دوگانه برای سلوک، تبیین غایت کمال حقیقی در مقام رؤیت کماهیِ اشیاء برای سالکان و بالأخره رویکرد جدید او به علم و حکمت به عنوان مهمترین شرط رسیدن به کمال، جایگاه خاصّ این عارف بزرگ در تبیین و پردازش این موضوع عرفانی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است<br /><br /> <br /><br />  <br />  <br />  <br />fa_IR
dc.format.extent290
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه یزدfa_IR
dc.publisherYazd Universityen_US
dc.relation.ispartofکاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسیfa_IR
dc.subjectکمالfa_IR
dc.subjectنسفیfa_IR
dc.subjectبلوغ و حریّتfa_IR
dc.subjectولایت و نبوتfa_IR
dc.subjectانسان کاملfa_IR
dc.titleکمال در مشرب عرفانی عزیزالدین نسفی *fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری گیلانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue27
dc.citation.spage103
dc.citation.epage146


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد