نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنبی لو, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:28:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:28:08Z
dc.date.available1399-07-09T11:28:08Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:28:08Z
dc.date.issued2014-09-23en_US
dc.date.issued1393-07-01fa_IR
dc.date.submitted2010-11-22en_US
dc.date.submitted1389-09-01fa_IR
dc.identifier.citationنبی لو, علیرضا. (1393). بررسی ساختارروایی داستان کودکان بر مبنای نظریه گریماس. کاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسی, 14(26), 147-173.fa_IR
dc.identifier.issn1735-9589
dc.identifier.issn2645-4548
dc.identifier.urihttp://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_362.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/402720
dc.description.abstract<br /> در این پژوهش، قصّه­ های کودکان زبان فارسی از منظر گریماس بررسی شده است. برای این منظور، داستانهایی از کتاب افسانه­های کهن ایرانی اثر فضل­الله مهتدی انتخاب گردید. ابتدا دربارۀ ویژگی­های قصۀ کودکان توضیحاتی بیان شده و سپس به روایت و روایت شناسی پرداخته شده است. روایت از این ویژگی­ها برخوردار است: ساختگی و تصنعی بودن، از پیش ساخته بودن، تکراری بودن، داشتن خط سیر روایتی و پایان یافتن در نقطه­ای خاص، داشتن گوینده و مخاطب، خصوصیّت جا به جایی و ارجاع دادن به امور غایب. <br /> با بررسی داستان کودکان از منظر گریماس به نکات ارزشمندی دست می­یابیم. همچنین در این داستانها به بن مایه­ها و زنجیره­های ساختاری یکسانی بر می­خوریم. قصّه­های مورد پژوهش از نظر حضور یا عدم حضور شش کنشگر مورد نظر گریماس، 5 دسته هستند، یعنی با وجود سادگی، ضعیف بودن پیرنگ، ایستایی و مطلق گرایی در این داستان­ها، می­توان ساختار روایی منطقی و متمایزی را در آنها دید. بنابراین علاوه بر نظر پراپ با نظریة گریماس نیز نظام­مندی روایتی داستان کودکان اثبات می­شود.<br /> در پژوهش حاضر با توجّه به تمرکز گریماس بر شخصیّت­های روایت به دسته­بندی کنشگرهای داستانها پرداخته شده است. از مجموع کنشگرها، صاحبان مشاغل (34%)، حیوانات (30%)، مردان و پسران (13%) و زنان و دختران (10%) بیشترین بسامد را دارند. از دیگر مباحث مورد نظر گریماس که در این داستانها بررسی شده است، زنجیره­های روایتی سه گانۀ اجرایی، میثاقی و انفصالی است و چنانکه دیده خواهد شد در اغلب داستانهای مورد بحث، این زنجیره­ها وجود دارند. بنابراین در این بررسی- مبتنی بر نظریۀگریماس- اثبات می­شود که داستان کودکان در ایران از طرح و الگوی روایتی ثابت و ساختار روایی نظام­مندی برخوردار است. <br /><br /> <br clear="all" /><br /> <br />  <br />  <br />fa_IR
dc.format.extent10856
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه یزدfa_IR
dc.publisherYazd Universityen_US
dc.relation.ispartofکاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسیfa_IR
dc.subjectقصّه­ های کودکانfa_IR
dc.subjectریخت شناسیfa_IR
dc.subjectنظریۀگریماسfa_IR
dc.subjectزنجیره­های روایتیfa_IR
dc.subjectساختار رواییfa_IR
dc.titleبررسی ساختارروایی داستان کودکان بر مبنای نظریه گریماسfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentهیات علمی دانشگاه قمfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue26
dc.citation.spage147
dc.citation.epage173


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد