مبنای مسؤولیت مدنی تولیدکنندگان کالا و ارائهدهندگان خدمات؛ مطالعه تطبیقی در حقوق ایران، اسلام، امریکا و اتحادیه اروپا
(ندگان)پدیدآور
صفایی, سیدحسینشعبانی کَندسری, هادینوع مدرک
Textعلمی و پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی مبنای مسؤولیت مدنی تولیدکنندگان کالا و ارائهدهندگان خدمات در حقوق امریکا و اتحادیه اروپا نشان میدهد برای گروه نخست مسؤولیت محض مقرر شده، اما در خصوص مبنای مسؤولیت ارائهدهندگان خدمات همچنان نظریهی تقصیرِ اثباتشدنی حاکم است و پیشنهاد امارهی تقصیر برای مسؤولیت آنان هنوز پذیرفته نشده است. با وجود این تمایل دکترین و دادگاهها بر این است که اثبات تقصیر آنان را تسهیل نمایند. در نظام حقوقی ما قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان حکم واحدی برای تولیدکنندگان کالا و ارائهدهندگان خدمات در نظر گرفته است. اگر چه ماده (2) به صراحت در زمینهی مبنای مسؤولیت آنها تعیین تکلیف نکرده است و آن را به سایر قوانین، قرارداد و عرف ارجاع داده است که از آن بر میآید قانونگذار بر مسؤولیت مبتنی بر تقصیر نظر داشته است. در حقوق اسلام، مسؤولیت محض تولیدکنندگان کالا با متون فقهی و آرای فقهای امامیه سازگاری بیشتری دارد. در مقابل، برخی از روایات و فتاوا در زمینهی ضمان اجیر بیانگر اماره مسؤولیت ارائهدهندگان خدمات است که اثبات عدم مسؤولیت بر عهده خود آنان قرار داده شده است. از این رو، پیشنهاد میشود قانونگذار ضمن اصلاح قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان، مسؤولیت محض تولیدکنندگان کالا و اماره مسؤولیت ارائهدهندگان خدمات را شناسایی نماید و رویه قضایی نیز تا اصلاح قانون، مسؤولیت بدون تقصیر تولیدکنندگان کالای معیوب و اماره مسؤولیت عرضهکنندگان خدمات را با توجه به انطباق آن با مبانی فقهی و ضرورت حمایت از مصرفکنندگان و نیز پیشبینی آن در بعضی از قوانین پراکنده برقرار سازد.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: تولیدکنندگان کالاارائهدهندگان خدمات
مسؤولیت محض
اماره مسؤولیت
استناد خسارت
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه قمسازمان پدید آورنده
استاد بازنشسته دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و استاد کنونی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتدانشجوی دکترای حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
شاپا
۲۴۷۶-۴۲۱۳۲۴۷۶-۴۲۲۱




