• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
    • دوره 6, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
    • دوره 6, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه‏‌ی جامعه‌‏شناختی ارتباط تعامل و تأثیر اجتماعی با مصرف غذاهای غیرخانگی مورد مطالعه: شهروندان بالای 15 سال شهر تبریز

    (ندگان)پدیدآور
    آقایاری هیر, توکلعباس زاده, محمدمحمدپور, ابراهیم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    789.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    م مصرف غذاهای غیرخانگی، به‌موازات تغییرات گسترده در سازمان کار و زندگی اجتماعی، ضمن تجربه‏ی رشد چشمگیر، به دغدغه‏ی‌ مهم و روزانه‏ی بسیاری از ساکنان عموماً پرمشغله‏ی شهرهای بزرگ تبدیل‌شده است. مطالعه‏ی حاضر با هدف بررسی ارتباط تعامل اجتماعی و تأثیر اجتماعی با میزان مصرف غذاهای غیرخانگی نگاشته شده است. در این راستا، از رویکردهای نظری؛ تمایز (بوردیو)، تأثیر اجتماعی (کلمن) و مکانیسم‏های روابط اجتماعی (پیرس) استفاده شده است. مطابق با این رویکردها، تجارب غذایی به عنوان یکی از معرف‌های اصلی پایگاه اجتماعی و حتی هویتی، بیش از پیش ابعاد اجتماعی پیدا کرده است. این مطالعه به روش پیمایش و در میان شهروندان بالای 15 سال ساکن شهر تبریز که 409 نفر از آنها به شیوه‏ی نمونه‌گیری طبقه‏ای (از مناطق ده‌گانه‏ی شهر تبریز) برای مطالعه انتخاب شده‌اند، انجام شده است. براساس نتایج تحلیل‏های دومتغیره، ارتباط تعامل اجتماعی و میزان مصرف غذاهای غیرخانگی غیرمعنادار، اما همبستگی تأثیر اجتماعی و میزان مصرف غذاهای غیرخانگی معنادار و مثبت بوده است. همچنین سن (به شکل منفی)، جنس (به‌نفع مردان) و منطقه‏ی مسکونی (به‌نفع مناطق مرفه) با میزان بالای مصرف غذاهای غیرخانگی در رابطه بوده است. براساس تحلیل‏های رگرسیونی، تأثیرات هر دو متغیر مستقل (تعامل اجتماعی و تأثیر اجتماعی) در کنار تأثیرات متغیرهای زمینه‏ای شامل؛ سن، جنس و منطقه‏ی مسکونی، همگی جزو تأثیرات معنادار بوده و 5 متغیر مذکور 21 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کرده‏اند که در این میان، اهمیت نسبی متغیر تأثیر اجتماعی بیشتر از سایر متغیرها بوده است.
    کلید واژگان
    غذاهای غیرخانگی
    تعامل اجتماعی
    تأثیر اجتماعی
    تبریز
    پژوهشی

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
    دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
    دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز

    شاپا
    2476-6305
    2476-5643
    URI
    https://dx.doi.org/10.22084/csr.2017.11949.1199
    https://csr.basu.ac.ir/article_1992.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/402340

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب