اقدام پژوهی مشارکتی: زمینهساز کنش ارتباطی در حوزههای عمومی
(ندگان)پدیدآور
ماهر, زهراربانی خوراسگانی, علینوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اقدام پژوهی یک نوع تحقیق خودتاملی جمعی است که بهوسیله مشارکتکنندگان در موقعیتهای اجتماعی بهمنظور ارتقا منطق و عدالت عملکردهای آموزشی یا اجتماعی و نیز درک آنها از این عملکردها و موقعیتهایی که این عملکردها در آن انجام میشود، صورت میگیرد. بر این اساس، کلیه افرادی که مسأله مورد تحقیق بهطور مستقیم با زندگی آنها در ارتباط است نباید صرفاً بهعنوان موضوع تحقیق در نظر گرفته شوند بلکه باید در کلیه مراحل تحقیق نقش فعال داشته باشند. در این مقاله، ابتدا مبانی پارادیمی، ویژگیهای کلیدی و مهمترین سنتهای اقدامپژوهی مورد بررسی قرار میگیرد؛ سپس ضمن مطرح کردن نظریه «کنش ارتباطی و حوزه عمومی» یورگنهابرماس، پتانسیل اقدامپژوهی در جهت ایجاد کنش ارتباطی در حوزههای عمومی مورد بحث قرار میگیرد. همچنین با توجه به نظریه تلفیقی وی درباره «زیست جهان و سیستمها» و نقد وی از «سوژه کلان اجتماعی» نگاه عمیقتری به اقدامپژوهی و ویژگیهای آن میشود. براساس نتایج حاصله، اقدامپژوهی، کنشی ارتباطی است که در میان شرکتکنندگان خود یک فضای عمومی ایجاد مینماید. فرآیند اقدامپژوهی عبارت است از: تحقیقی متقابل بهمنظور رسیدن به یک توافق بینا ذهنی، فهم متقابل یک موقعیت، اجماع غیرجبری در مورد آنچه که باید انجام شود و نهایتاً رسیدن به معنایی که نه تنها در نظر خود افراد بلکه در نظر هر فرد منطقی، مشروع باشد (ادّعایی عام). از سویی اقدامپژوهی، بهدنبال خلق موقعیتهایی است که در آن افراد در کنار یکدیگر و با همکاری متقابل بتوانند، به شیوههایی قابل فهمتر، حقیقیتر و از لحاظ اخلاقی مناسبتر از فهم و عمل موجود در جهان فعلی دست یابند.
کلید واژگان
اقدامپژوهیاقدامپژوهی تکنیکی
اقدامپژوهی عملی
اقدامپژوهی آزادیبخش
کنش ارتباطی
حوزه عمومی
پژوهشی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهاندانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
شاپا
2476-63052476-5643
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
چگونه توانستم مشکلات املایی را در دانش آموزان پایه ششم بهبود بخشم
فروزانفر, آزاده (2024-01-21)پژوهش حاضر با هدف بهبود مشکلات املایی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی دبستان بهار شهرستان الیگودرز صورت پذیرفت. تحقیق حاضر از نوع، تحقیقات توصیفی است که به صورت اقدام پژوهی انجام شد. جامعه آماری پژوهش تمام دانش آموزان پایه ...
-
دلالتهای تربیتی ایده جدال دو اسلام در اندیشه امام خمینی برای تربیت اسلامی
فاضل, رقیه (, 2024-07-22)پیشینه و اهداف: طرح مفهوم جدال دو اسلام از سوی امام خمینی (ره) که دو نوع اسلام متضاد با یکدیگر را توصیف میکرد، نوعی بیداری نسبت به قرائتهای متعدد اسلام ایجاد کرد. مرزکشی میان اسلام ناب و اسلام آمریکایی، میتوانست به عرصه ...
-
مطالعه تطبیقی تجارب کشورهایپیشرو در زمینه آموزش بینالمللی
یوسف زاده چوسری, محمد رضا؛ راخداپور, اسداله (, 2024-09-22)هدف این پژوهش بررسی وضعیت آموزش بینالمللی و مقایسه کشورهای پیشرو در اینزمینه بود. پژوهش توصیفی و روش پژوهش روش تطبیقی برادی بود.منبع کسب اطلاعات شامل کلیه کتابها، مقالات، منابع و اسنادی بود که به موضوع آموزش بینالمللی ...




