• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
    • دوره 6, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
    • دوره 6, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اقدام پژوهی مشارکتی: زمینه‌ساز کنش ارتباطی در حوزه‌های عمومی‌

    (ندگان)پدیدآور
    ماهر, زهراربانی خوراسگانی, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    758.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اقدام پژوهی یک نوع تحقیق خودتاملی جمعی است که به‌وسیله مشارکت‌کنندگان در موقعیت‌های اجتماعی به‌منظور ارتقا منطق و عدالت عملکردهای آموزشی یا اجتماعی و نیز درک آنها از این عملکردها و موقعیت‌هایی که این عملکردها در آن انجام می­شود، صورت می­گیرد. بر این اساس، کلیه افرادی که مسأله مورد تحقیق به‌طور مستقیم با زندگی آنها در ارتباط است نباید صرفاً به‌عنوان موضوع تحقیق در نظر گرفته شوند بلکه باید در کلیه مراحل تحقیق نقش فعال داشته باشند. در این مقاله، ابتدا مبانی پارادیمی، ویژگی‌های کلیدی و مهمترین سنت‌های اقدام‌پژوهی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ سپس ضمن مطرح کردن نظریه «کنش ارتباطی و حوزه عمومی» یورگن‌هابرماس، پتانسیل اقدام‌پژوهی در جهت ایجاد کنش ارتباطی در حوزه‌های عمومی‌ مورد بحث قرار می‌گیرد. همچنین با توجه به نظریه تلفیقی وی درباره «زیست جهان و سیستم‌ها» و نقد وی از «سوژه کلان اجتماعی» نگاه عمیق‌تری به اقدام‌پژوهی و ویژگی­های آن می‌شود. براساس نتایج حاصله، اقدام‌پژوهی، کنشی ارتباطی است که در میان شرکت‌کنندگان خود یک فضای عمومی ‌ایجاد می‌نماید. فرآیند اقدام‌پژوهی عبارت است از: تحقیقی متقابل به‌منظور رسیدن به یک توافق بینا ذهنی، فهم متقابل یک موقعیت، اجماع غیرجبری در مورد آن‌چه که باید انجام شود و نهایتاً رسیدن به معنایی که نه تنها در نظر خود افراد بلکه در نظر هر فرد منطقی، مشروع باشد (ادّعایی عام). از سویی اقدام‌پژوهی، به‌دنبال خلق موقعیت‌هایی است که در آن افراد در کنار یکدیگر و با همکاری متقابل بتوانند، به شیوه­هایی قابل فهم‌تر، حقیقی‌تر و از لحاظ اخلاقی مناسب‌تر از فهم و عمل موجود در جهان فعلی دست یابند.
    کلید واژگان
    اقدام‌پژوهی
    اقدام‌پژوهی تکنیکی
    اقدام‌پژوهی عملی
    اقدام‌پژوهی آزادی‌بخش
    کنش ارتباطی
    حوزه عمومی
    پژوهشی

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    دکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهان
    دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان

    شاپا
    2476-6305
    2476-5643
    URI
    https://dx.doi.org/10.22084/csr.2017.10966.1148
    https://csr.basu.ac.ir/article_1990.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/402338

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • چگونه توانستم مشکلات املایی را در دانش آموزان پایه ششم بهبود بخشم 

      فروزانفر, آزاده (2024-01-21)
      پژوهش حاضر با هدف بهبود مشکلات املایی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی دبستان بهار شهرستان الیگودرز صورت پذیرفت. تحقیق حاضر از نوع، تحقیقات توصیفی است که به صورت اقدام پژوهی انجام شد. جامعه آماری پژوهش تمام دانش آموزان پایه ...

    • دلالت‌های تربیتی ایده جدال دو اسلام در اندیشه امام خمینی برای تربیت اسلامی 

      فاضل, رقیه (, 2024-07-22)
      پیشینه و اهداف: طرح مفهوم جدال دو اسلام از سوی امام خمینی (ره) که دو نوع اسلام متضاد با یکدیگر را توصیف می‏کرد، نوعی بیداری نسبت به قرائت‌های متعدد اسلام ایجاد کرد. مرزکشی میان اسلام ناب و اسلام آمریکایی، می‌توانست به عرصه ...

    • مطالعه تطبیقی تجارب کشورهای‌پیشرو در زمینه آموزش بین‌المللی 

      یوسف زاده چوسری, محمد رضا؛ راخداپور, اسداله (, 2024-09-22)
      هدف این پژوهش بررسی وضعیت آموزش بین‌المللی و مقایسه کشورهای ‌پیشرو در این‌زمینه بود. پژوهش توصیفی و روش پژوهش روش‌ تطبیقی‌ برادی بود.منبع کسب اطلاعات شامل کلیه کتاب‌ها، مقالات، منابع و اسنادی بود که به موضوع آموزش بین‌المللی ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب