سواد فناورانه دانشآموزان و دبیران: تحلیلی بر تفاوت دو نسل
(ندگان)پدیدآور
سراجی, فرهادخاوری, سمیهنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی تفاوت سواد فناورانه دانشآموزان دوره دوم متوسطه با دبیران آنها در آموزش و پرورش شهر همدان است که این تفاوت از منظر تفاوت نسلی مورد بررسی قرار میگیرد. در این پژوهش از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد و از بین تعداد 878 نفر دبیر زن و 12526 نفر دانشآموز دختر متوسطه دوره دوم با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی، ۲۶۵ دبیر و ۳۷۳ دانشآموز به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش دو پرسشنامه محقق ساخته مربوط به سواد فناورانه بوده است که با توجه به استانداردهای سواد فناورانه انجمن بینالمللی فناوری آموزشی تهیه شدهاند. روایی این پرسشنامهها از طریق اعمال نظرات اصلاحی هفت نفر از صاحبنظران و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ بهترتیب برای پرسشنامه دبیران و دانشآموزان 92/0 و 89/0 محاسبه شد. تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، آزمون خی دو، یو من ویتنی و آزمون رتبهای فریدمن نشان داد؛ بین سواد فناورانه دانشآموزان متوسطه و دبیران آنها فاصله وجود دارد. همچنین درک دانشآموزان و دبیران از مؤلفههای پنجگانه سواد فناورانه بهترتیب فهم ارتباط فناوری و جامعه و فهم طراحی فناوری با بالاترین میانگین رتبه دارای اولویت اول تا دوم است. کمترین بعد در دانشآموزان و دبیران آنها مربوط به کسب تواناییهای جهان فناورانه است. دبیران و دانشآموزان بهعنوان دو نسل متفاوت از لحاظ سواد فناورانه و درک مؤلفههای آن با هم تفاوت دارند و این تفاوت با توجه به نظریه نابرابری دیجیتالی کاوسنی (2006) نشانه تفاوت نسلی است.
کلید واژگان
سواد فناورانهدبیران
دانشآموزان متوسطه
فاصله نسلی
آموزش فناوری
پژوهشی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینادانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه بوعلی سینا
شاپا
2476-63052476-5643




