مطالعه سیاستزدگی مدیران نظام آموزش عالی با رویکرد کیفی
(ندگان)پدیدآور
امین مظفر, فاروقامیری میاندواب, شهریارعباس زاده, محمدعلیزاده اقدم, محمدباقرنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظام آموزش عالی، با هر تعریفی که از آن داشته باشیم؛ بنا به ماهیت مأموریت خود، یک ساختار اداری هم هست. نحوه مواجهه آن با دستگاه سیاسی و حاکمیت میتواند سرمنشأ یکسری تحولات در سازمان باشد. تعامل نظام آموزش عالی با نظام سیاسی و سطح سیاستزدگی دستگاه، با ایجاد برخی واکنشهای زنجیرهای، بر اهداف، چشمانداز، مأموریت و کارکرد آن تأثیر میگذارد. سیاستزدگی یک پدیده پیچیده است که در غالب موارد بهصورت دو قطبی بین حوزه سیاست و حوزه بوروکراسی متجلی میشود اما وجود برخی از شرایط پیچیدگی آن را افزایش میدهد و ابهام چندقطبی شدن را نشان میدهد. توزیع قدرت سیاسی مانع تحقق شایستهسالاری در نظام آموزش عالی و اهداف مأموریت آن، برنامههای وزیر و قوانین مصوب برای توسعه آموزش عالی، میگردد.  بر اساس یافته های تحقیق تیپ مدیران نظام آموزش عالی با رویکرد سیاستزدگی بنا به اظهارات مصاحبهشدگان غالباً از نوع مدیران سوداگر و منفعتطلب و منفعل در برابر مناسبات قدرت است. تعداد کمتری از مدیران در قالب تیپ مدیران تطابق گر توصیفشده است که تا حدودی نقش انتقال دانش را در سازمان رقم میزنند.
کلید واژگان
سیاستزدگینظام آموزش عالی
شایستهسالاری
فساد اداری
پژوهشی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریزدانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تبریز
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
شاپا
2476-63052476-5643




