سیر تحول سوررئالیسم در آثار زکریا تامر براساس مطالعهی موردی سه مجوعهی (صهیل الجواد الأبیض، ربیع فی الرماد و الرعد)
(ندگان)پدیدآور
نعمتی, معصومهمیرمحمدحسینی, فائقه الساداتحسینی, شکوه الساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سوررئالیسم مکتبی هنری- ادبی است که در اوایل قرن بیستم در فرانسه ظهور کرد و هدف داعیان آن رسیدن به «واقعیت برتر» بود. رؤیا، نگارش خودکار، دیوانگی، طنز، اروتیسم، امر شگفت و جادو، اشیای سوررئالیستی و تصادف عینی از وسایل عمل سوررئالیستهاست. زکریا تامر، داستاننویس معاصر سوری، از جمله نویسندگان عربی است که مطالعة آثارش، نشاندهندة تأثیر وی از چنین نگرشی در گزینش سوژهها و فضاهای داستانی بوده است. مقالة حاضر با بررسی سه مجموعة نخستِ داستانهای کوتاه تامر بر اساس اصول و مبانی مکتب سوررئالیسم، سیر تحول دهة آغازین نویسندگی او را از این منظر بررسی و تحلیل کرده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که زکریا تامر در مجموعة نخست خود (صهیل الجواد الأبیض) پایبندی بیشتری به سوررئالیسم فرانسوی دارد و اکثر داستانهایش در فضایی رؤیاگونه و فراواقعی روایت میشود. وی در مجموعههای دوم (ربیع فی الرماد) و سوم (الرعد) به سمت بومی کردن این نگرش پیش میرود؛ بگونهای که باوجود کمرنگ شدن مؤلفههای سوررئالیستی در داستانها، فضای کلی آنها همچنان سوررئالیستی است. نکتة قابل توجه در این روند، نزدیک شدن تامر به نوعی سوررئالیسم اجتماعی است که تضاد آشکار با جنبه فردگرایانه این مکتب دارد.
کلید واژگان
کلمات کلیدی: سوررئالیسمزکریا تامر
داستان کوتاه
صهیل الجواد الأبیض
ربیع فی الرماد
الرعد
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینیImam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
استادیار زبان و ادبیات عربی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
شاپا
2355-80022676-3516




