آغازبندی و خاتمهسرایی در منظومههای فارسی
(ندگان)پدیدآور
صفری بند بن, اسدصادقی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آغازبندی آثار ادبی در نثر و نظم از آغاز ادب فارسی دری معمول گردید. در آثار برجسته نثر فارسی اصطلاح (دیباچهنگاری) و در آثار برجسته منظوم اصطلاح (آغازبندی) مترادف یکدیگرند با این تفاوت که در منظومهها زمینه گستردهتری برای آغازبندی وجود دارد و چنین است در خاتمهنگاری و خاتمهسرایی. هنر آغازبندی و خاتمهسرایی را میتوان در ردیف فنون ادبی و بدیعی به شمار آورد. این آرایه بر ادب و بلاغت گفتار بزرگان ادب چه در نثر و چه در نظم میافزاید. مشرب فکری، فلسفی، مذهبی و جهانبینی سخنوران را میتوان از آغازبندیهای آنان در آثارشان دریافت و به اسرار درون آنان پی برد. این مقاله به واکاوی آغازبندی و خاتمهسرایی منظومه و مثنویهای برجستهی گلستان ادب فارسی میپردازد. آغازبندی در منظومه های فارسی با شاهنامه فردوسی شروع می شود و سپس سنایی در حدیقه الحقیقه به طور گسترده تری به آن می پردازد پس از سنایی پیروان مکتب سنایی چه در عرفان و چه در منظومه های غنایی همگی آغازبندی و خاتمه سرایی را تا دوره ی قاجاریه رعایت کرده اند. به ندرت منظومه و مثتوی می توان یافت که مانند مثنوی مولانا بدون آغازبندی و خاتمه سرایی باشد.
کلید واژگان
تحمیدنعت
منقبت
مناجات
مدیحه
براعت استهلال
اختتام
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج Islamic Azad University of Karaj Branchسازمان پدید آورنده
1. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن ،ایران2. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر،ایران.




